Diagnoza przygotowana przez Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Chojnie i przeprowadzona w formie ankiet wśród uczniów i nauczycieli, wyłoniła kluczowe obszary problemowe wpływające na sytuację edukacyjną uczniów i jakość realizowanego kształcenia zawodowego. Jednym z głównych problemów na jakie uczniowie zwrócili uwagę było niewystarczające wyposażenie pracowni szkolnych. Szczególne braki zauważono w pracowniach: informatycznej, gastronomicznej, budowlanej, hotelarskiej i samochodowej. W związku z tym zaplanowano w ramach projektu RPO WZ „Inwestycja w kształcenie zawodowe – inwestycją w przyszłość” doposażenie tych 5 pracowni w nowoczesny i niezbędny do realizacji kształcenia zawodowego sprzęt oraz materiały dydaktyczne.
Pracownia hotelarska w trakcie montażu kompletu mebli
Przez cały okres trwania projektu zakupiono do:
– pracowni gastronomicznej: piec konwekcyjno-parowy, 2 kuchenki elektryczne, 6 zmywarek, 10 stołów roboczych w tym 6 ze zlewem jednokomorowym, szklany zestaw ekspozycyjny;
– pracowni hotelarskiej: telewizor 43-calowy, system mebli hotelowych, wózek room-service, urządzenie wielofunkcyjne, 1 komplet systemu oświetlenia, 2 komplety pościeli, 2 prześcieradła, 4 poduszki w 2 rozmiarach, kołdrę, nakładkę na materac, narzutę na łóżko, koc, wykładzinę dywanową;
– pracowni informatycznej: 15 laptopów, ekran dotykowy, 2 drukarki 3D z materiałami eksploatacyjnymi, drukarka 3D ze skanerem, drukarkę 3D z automatycznym poziomowaniem i magnetycznym podgrzewanym stołem, drukarkę 3D ze skanerem i modułem grawerującym, 2 komplety plansz dydaktycznych;
– pracowni budowlanej: 18 laptopów, wyrzynarkę, szlifierkę do gipsu z wyciągiem, odkurzacz przemysłowy, stół do tapetowania;
– pracowni samochodowej: 2 klucze dynamometryczne, klucz pneumatyczno-udarowy 1/2cala oraz przyrząd do pomiaru luzu układu kierowniczego.
Doposażenie pracowni w znaczący sposób podniosło ich standard, a co za tym idzie jakość kształcenia zawodowego. Spełniło również oczekiwania uczniów oraz nauczycieli, którzy nie kryją swojego zadowolenia z możliwości korzystania podczas procesu edukacji z nowych technologii, nowoczesnych sprzętów oraz pracy w warunkach jak najbardziej odzwierciedlających naturalne.
Alicja Linkiewicz