W ramach projektu RPO WZ „Inwestycja w kształcenie zawodowe – inwestycją w przyszłość” 25 marca 2019 r. rozpoczęły się pierwsze zajęcia grupowe, natomiast 3 września 2019 r. pierwsze zajęcia indywidualne z doradztwa edukacyjno-zawodowego. Zajęcia poprowadzi kadra 10 nauczycieli z ZSP w Chojnie posiadająca odpowiednie kwalifikacje i kompetencje (doradcy zawodowi, specjaliści rynku pracy) do prowadzenia zajęć dla młodzieży z zakresu doradztwa zawodowego. Dla zapewnienia efektywnej realizacji doradztwa zawodowego 2 kolejnych nauczycieli ZSP w Chojnie, podjęło naukę na studiach podyplomowych w celu uzyskania kwalifikacji doradcy zawodowego. Dla wszystkich uczestników projektu zaplanowano realizację doradztwa edukacyjno-zawodowego, obejmującego ocenę indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz predyspozycji osobowościowych do wykonywania poszczególnych zawodów. Będą to zajęcia indywidualne i grupowe badające preferencje i predyspozycje zawodowe uczniów z wykorzystywaniem testów i narzędzi charakterystycznych dla doradztwa zawodowego, warsztaty ze specjalistami z zewnątrz, spotkania z pracodawcami, przedstawicielami uczelni wyższych, izb rzemieślniczych, zajęcia z planowania kariery edukacyjno-zawodowej.

Tematyka grupowych zajęć przygotowujących do wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia obejmuje: zajęcia aktywnych postaw na rynku pracy: uświadamianie roli zainteresowań i mocnych stron w konstruowaniu planów zawodowych; zwiększenie wiedzy o zawodach i środowiskach pracy; inspirowanie do myślenia o włas nych zasobach w kontekście przyszłej aktywności zawodowej; uświadamianie konieczności porównywania ofert pracy pod kątem realizacji własnych celów; zapoznanie ze źródłami informacji edukacyjno-zawodowej; prezentację oferty szkolnictwa wyższego w województwie zachodniopomorskim. Indywidualne doradztwo edukacyjno-zawodowe obejmuje ocenę indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz predyspozycji osobowych do wykonywania poszczególnych zawodów, planowanie ścieżki kariery zawodowej, ścieżki podnoszenia kwalifikacji, opracowanie IPD.

Młodzi ludzie poprzez udział w zajęciach będą wyrównywać dostęp do uczenia się przez całe życie, poszerzania wiedzy, podnoszenia swoich umiejętności i kompetencji jako siły roboczej oraz nabywania umiejętności o uzyskiwaniu informacji na temat rynku pracy.

Alicja Linkiewicz