W dniach 25.03 – 01.04.2018 r. grupa 14. uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Chojnie wraz z opiekunami p. Januszem Cezarym Salamończykiem, p. Sylwią Łozińską i p. Hanną Leszczyńską uczestniczyła w spotkaniu młodzieży na Malcie, w ramach realizacji projektu Erasmus + Understanding Cultural Mattersthrough the Music Sector, którego celem była integracja młodzieży z Polski, Łotwy, Bułgarii i Malty poprzez poznanie kultur i tradycji krajów partnerskich.
Po przylocie zostaliśmy zakwaterowani w hotelu Cerviola w Marsaskali. W poniedziałek 26 marca koordynatorzy projektu zorganizowali spotkanie integracyjne wszystkich uczestników w Zatoce św. Tomasza w celu przełamania barier kulturowych i bliższego poznania. Dostaliśmy także identyfikatory z naszymi imionami, dzięki którym łatwiej nam było nauczyć się rozpoznawać naszych nowych zagranicznych znajomych. W tym dniu mogliśmy również zwiedzać malownicze miasto uczestnicząc w grze miejskiej zorganizowanej przez naszych opiekunów.
We wtorek 27 marca gościliśmy w Urzędzie Miejskim w Zejtun, gdzie partnerzy z Malty przybliżyli nam swoją kulturę, a następnie spotkaliśmy się z zastępcą burmistrza miasta.
Następnie odwiedziliśmy lokalnych rzemieślników. Byliśmy w piekarni i cukierni. Tam dowiedzieliśmy się, w jaki sposób wyrabiane są wypieki. Mieliśmy okazję skosztować gotowe produkty. Po lunchu organizatorzy zorganizowali wszystkim uczestnikom projektu zabawę miejską James Bond. Zostaliśmy podzieleni na 6 drużyn, w każdej były po dwie osoby z jednego państwa. Celem tej zabawy było odnalezienie różnych miejsc miasteczka i wykonanie odpowiedniego polecenia. Ta gra pozwoliła nam na jeszcze bliższe poznanie uczestników i okolicy. Kolejną atrakcją tego dnia było zwiedzanie Zejtun. Najcenniejszymi zabytkami miasta są dwa kościoły. Pierwszym z nich jest wzniesiony w pierwszej połowie XV wieku kościół św. Jerzego, a drugim – wybudowany w XVIII wieku kościół farny św. Katarzyny. Ponadto znajduje się tu wiele malowniczych małych kościółków wotywnych oraz pozostałości rzymskiej willi. Wieczorem w jednym z miejscowych klubów dwa państwa, Bułgaria i Polska, zaprezentowały swój kraj, kulturę, sławne osoby, tańce narodowe oraz muzykę. Nasza grupa zaprezentowała poloneza, piosenkę grupy Enej Lilii i zabawę Chocolate. Prezentacja zakończyła się poczęstunkiem lokalnych przysmaków każdego kraju.
W następnym dniu, 27 marca w środę, uczestnicy projektu spotkali się w Zejtun na boisku szkolnym, by wziąć udział w zabawach integracyjnych. Pierwszą z nich była przedstawiana przez Polskę Belgijka. Po krótkiej nauce kroków, przedstawiciele innych krajów zostali zaproszeni do wspólnego tańca. Zaprezentowaliśmy również Colę, do której dołączyło wiele osób. Po wspólnych tańcach uczestnicy zostali podzieleni na grupy według narodowości i otrzymali zadanie, w którym mieli utworzyć własną firmę działającą na Malcie. Po upływie określonego czasu, każda drużyna przedstawiała koncepcję swojego biznesu.
Po lunchu, który zjedliśmy w hotelu, mieliśmy kolejne zadanie do wykonania. Tym razem nasi opiekunowie podzielili nas na dwie grupy. Celem tej zabawy było wykonanie sześciu zdjęć na terenie Marsaskali do wcześniej podanych tematów. Nasze prace zostały ocenione i nagrodzone. Wieczorem znowu gościliśmy w Zejtun. Mogliśmy uczestniczyć w przedstawieniu Ostatnia wieczerza zorganizowanym przez gospodarzy projektu. Następnie udaliśmy się na wieczór kulturowy Malty i Łotwy. Oba kraje pokrótce opisały swoje państwo, tradycje i kulturę oraz zorganizowały poczęstunek.
W czwartym dniu pobytu, 28 marca, wszyscy pojechaliśmy do Valletty, stolicy Malty, która została wybrana Europejską Stolicą Kultury na obecny rok. Kiedy dotarliśmy na miejsce udaliśmy się do Teatru Manoel, gdzie odbyło się spotkanie z ministrem sprawiedliwości i kultury Owenem Bonnicim, który przybliżył nam historię Malty. Minister wspomniał, że teatr, w którym się znajdowaliśmy jest najstarszym i nieprzerwanie działającym teatrem w Europie. Po spotkaniu z ministrem wysłuchaliśmy krótkiej historii teatru. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek. Potem był czas na to, abyśmy samodzielnie zwiedzali stolicę. W trakcie wolnego czasu mogliśmy zobaczyć między innymi saluty armatnie, które są oddawane codziennie o godzinie 12.00 i 16.00. Miasto ma wiele turystycznych atrakcji mimo, że jest najmniejszą stolicą Starego Kontynentu. Następnie z Valletty pojechaliśmy do byłej stolicy Malty – Mdiny. Jest to średniowieczne miasto z wąskimi, cichymi uliczkami, położone na wzgórzu, skąd roztacza się szeroki widok na wyspę. Na miejscu czekało nas zadanie, które polegało na znalezieniu odpowiedzi na pytania o Mdinie. Podczas wypełniania zadań mieliśmy okazję zwiedzenia tego miejsca. Po zakończeniu spotkania wróciliśmy do hotelu.
W piątek, 30 marca, organizatorzy zapewnili nam kolejne atrakcje. Zostaliśmy poinformowani o tym, że naszym zadaniem jest zaprezentowanie w przeróżny sposób czym dla Maltańczyków są kultura, tradycja i muzyka. Chodząc po Marsaskali zadawaliśmy mieszkańcom wcześniej już ustalone pytania. Po zebraniu całego materiału zmontowaliśmy krótki filmik, a następnie razem z innymi grupami prezentowaliśmy swoje prace. W związku z obchodami Wielkiego Tygodnia mieliśmy okazję uczestniczyć tego dnia w Zejtun w procesji z okazji obchodów Good Friday. Przez prawie dwie godziny podziwialiśmy niezwykle uroczystą, podniosłą i kolorową procesję, która przedstawiała postacie biblijne oraz mękę Jezusa Chrystusa. Byliśmy pod ogromnym wrażeniem jej piękna i niezwykłości, gdyż było to coś, czego nie można doświadczyć w naszym kraju.
Po powrocie do hotelu odbyło się podsumowanie i oficjalne zakończenie projektu. Każdy uczestnik otrzymał certyfikat.
Ostatni dzień na Malcie, 31 marca w sobotę, upłynął nam na wypoczynku. Po śniadaniu udaliśmy się na pobliską plażę nad Zatokę św. Tomasza. Pogoda nam sprzyjała, więc mogliśmy się poopalać i zamoczyć nogi w Morzu Śródziemnym. Tego dnia również ostatni raz spacerowaliśmy po Marsaskali, napawając się niezwykłymi widokami.
Rano 1 kwietnia w niedzielę wylądowaliśmy w deszczowym i zimnym Gdańsku, ale szczęśliwi, pełni wrażeń i nowych doświadczeń.
Uczestnicy projektu