Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Chojnie oraz stowarzyszenie Douzelage byli partnerami kursu szkoleniowego w ramach programu Erasmus+ „Top skills that young entrepreneurs needs” w Konyi (Turcja). W projekcie, trwającym od 2 do 6 grudnia 2019 r., uczestniczyły również organizacje partnerskie z Turcji, Portugalii, Litwy, Słowacji, Słowenii oraz Bośnii i Hercegowiny. Większość zajęć prowadził Igor Razbornik pochodzący ze Słowenii, a koordynatorem całego projektu – Emrah Kocak. W ciągu całego tygodnia poruszaliśmy tematy związane z zakładaniem i prowadzeniem firmy przez młodych przedsiębiorców, przezwyciężaniem strachu przed porażką oraz szukaliśmy związku między zakładaniem biznesu a sportem. Dni były przeplatane ćwiczeniami i krótkimi grami, mającymi za zadanie przełamanie dystansu pomiędzy uczestnikami. Dzień przyjazdu, czyli niedzielę, zakończyliśmy kolacją powitalną w lokalnej restauracji.

Celem pierwszego dnia było zapoznanie się ze wszystkimi uczestnikami projektu oraz stworzenie i prezentacja plakatu na temat naszych oczekiwań, obowiązków oraz rzeczy, których się obawiamy. Następnie każda z grup miała za zadanie przedstawienie organizacji, do której należy. Mogliśmy zobaczyć informacje na temat tych organizacji: Portugalia – GeoClube, Litwa – Unique Projects, Słowenia – Smart Idea, Turcja – Unity in Diversity, Słowacja – Placement. Nasza grupa przedstawiła prezentację na temat Klubu Europejskiego Douzelage w ZSP w Chojnie.

Dzień drugi rozpoczął się od porannych ćwiczeń, a w zasadzie porannego biegania. Ta aktywność była powiązana z tematem dnia, czyli powiązaniem pomiędzy zakładaniem biznesu a sportem. Temat ten został szerzej omówiony przez grupę ze Słowenii oraz Bośni i Hercegowiny. Główną jednak atrakcją tego dnia była gra terenowa w drużynach międzynarodowych, odbywająca się po ulicach Konyi. Wieczorem natomiast odbył się wieczór kulturowy trzech krajów: Litwy, Słowacji oraz Portugalii. Obejrzeliśmy prezentacje multimedialne, związane z danym krajem i mieliśmy okazję spróbować charakterystycznych przekąsek.

Podczas trzeciego dnia projektu, dowiedzieliśmy się jak utworzyć, zaplanować i przygotować dwudziestosekundową prezentację o sobie. Kolejno nauczyliśmy się: jak i skąd otrzymać wsparcie, jeśli chodzi o zakładanie firmy. Naszym głównym zdaniem dnia było nakręcenie krótkiego spotu reklamowego, promującego wskazany wcześniej produkt. Po kolacji mieliśmy możliwość wzięcia udziału w zawodach siatkówki, która rozwinęła nasze umiejętności pracy zespołowej. Był to bardzo intensywny, ale owocny dzień.

Kolejny, czwarty już dzień, miał na celu pokazać uczestnikom, jak w prosty sposób można analizować aktywność konkurencyjnych firm na rynku. Za tę prezentację była odpowiedzialna grupa z Polski. Kolejnym celem dnia było zdobycie wiedzy w zakresie nabywania i rozwijania umiejętności analitycznych. Zostało to przedstawione przez grupę Słowaków. Po południu mieliśmy niesamowitą okazję zwiedzić muzeum Mevlany oraz spotkać się z miejscowym młodym przedsiębiorcą, zajmującym się sprzedażą ręcznie robionych dywanów, plecaków i poszewek na poduszki.

Ostatni dzień projektu spędziliśmy na podsumowaniu tego, czego się nauczyliśmy oraz  umiejętności, które zdobyliśmy. Swoje przemyślenia na ten temat zawarliśmy na  plakatach, które później omówiliśmy i przedstawiliśmy w grupach narodowych. Ostatnim punktem programu było rozdanie wszystkim uczestnikom certyfikatów YouthPass. Popołudnie natomiast było wolne i uczestnicy mogli wykorzystać je w dowolny sposób, na  przykład na zakup pamiątek i zwiedzanie miasta.

Uczestnicy kursu szkoleniowego:

Natalia Bylewska, kl. 3 bd LO

Kamila Pisanko, kl. 3 bd LO

Miłosz Parczewski, kl. 3 bd LO

Łukasz Zienkiewicz, 3ac LO