We współpracy Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie, Powiatu Gryfińskiego oraz Stowarzyszenia Douzelage w Chojnie z polskiej strony oraz Dorset County Council, Gryphon School z Sherborne oraz Stowarzyszenia Douzelage z Sherborne ze strony angielskiej, realizowany jest projekt pt. „Różnice motorem zmian”. Jest to projekt edukacyjny, którego działania zaplanowane są na lata 2009 – 2011, w ramach nowego programu Comenius Regio. Beneficjentem projektu jest Powiat Gryfiński, a jego autorami i koordynatorami są: Nicola Dodgson z Gryphon School w Sherborne oraz J.Cezary Salamończyk z ZSP Nr 1 w Chojnie. Strona polska dysponuje budżetem wysokości 24 900 euro, a partner angielski ok. 22 000 euro.
Projekt zakłada poznanie zasad funkcjonowania oświaty w kraju partnerskim, form współpracy pomiędzy organem prowadzącym, szkołą, a środowiskiem lokalnym; wymianę doświadczeń samorządowców, nauczycieli, menadżerów oświaty, działaczy organizacji pozarządowych oraz próbę przeniesienia najlepszych możliwych do adaptacji praktyk na własny grunt, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki związanej z włączaniem młodzieży z mniejszymi szansami oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym.
W dniach od 29 listopada 2009 r. do 2 grudnia 2009 r. odbyła się pierwsza wizyta siedmioosobowej grupy z Anglii. Gospodarzem i organizatorem spotkania był ZSP Nr 1 w Chojnie.
W dniu 30 listopada odbył się wyjazd do Starostwa Powiatowego w Gryfinie. Gości przywitał Starosta Gryfiński Pan Wojciech Konarski. Pan Starosta przedstawił zadania i funkcje Powiatu oraz rolę Powiatu Gryfińskiego jako organu prowadzącego dla szkół i placówek oświatowych. W spotkaniu uczestniczyły panie: Sekretarz Powiatu B. Rawecka, Naczelnik Wydział Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki E. Lorenowicz-Bień oraz Inspektor M. Baczyńska-Padjasek.
W trakcie spotkania w Starostwie gościom przedstawiono przygotowane przez nauczycieli prezentacje pt.„System Oświaty w Polsce” oraz „Powiat Gryfiński i jego rola jako organu prowadzącego dla szkół i placówek oświatowych”. W trakcie prezentacji nasi goście zadawali pytania m.in. o wybór przedmiotów dodatkowych w gimnazjum, procent niezdawalności w szkołach czy liczbę uczniów uczęszczających do szkół prywatnych. Po dyskusji, na zakończenie spotkania, pan Starosta wręczył gościom przepięknie wydane albumy „Zabytkowe i współczesne kościoły w powiecie gryfińskim”.
Po powrocie do Chojny odbyła się uroczysta kolacja dla naszych gości, nauczycieli z zespołu odpowiedzialnego za realizację projektu Comenius Regio, dyrekcji szkoły oraz przedstawicieli rodziców, przygotowana przez nauczycieli przedmiotów gastronomicznych i uczniów klas technikum organizacji usług gastronomicznych oraz technikum hotelarskiego. Przygotowano tradycyjne polskie potrawy m.in. schab ze śliwką, zrazy wołowe, pierogi oraz wiele innych, a przed kolacją odbył się krótki występ artystyczny zaprezentowany przez uczniów naszej szkoły. Największe brawa otrzymali uczniowie klas maturalnych za wspaniałe wykonanie poloneza.
w Chojnie, spotkali się z uczniami klas drugich, z uczniami klas maturalnych oraz z uczestnikami wakacyjnych staży w angielskich hotelach w ramach programu Leonardo da Vinci. Następnie odbyły się warsztaty nt. „Włączanie młodzieży z mniejszymi szansami”. Celem spotkania było porównanie problemów występujących w szkołach angielskich i polskich oraz wyodrębnienie podobieństw i różnic. W spotkaniu uczestniczyła pani Agnieszka Horwat – Makowska, kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Chojnie. Okazało się, że obie szkoły borykają się z podobnymi problemami, a problem wykluczenia społecznego wśród uczniów obu szkół, jak również oferowane formy pomocy uczniom z mniejszymi szansami, będą tematem kolejnych spotkań i dalszej współpracy w ramach projektu.
W trakcie tej bardzo pracowitej wizyty znalazł się czas na zwiedzenie Szczecina i Chojny. W Szczecinie goście zostali oprowadzeni miejskim szlakiem turystycznym zapoznając się z historią Szczecina i jego zabytkami. W Chojnie goście zwiedzili główne zabytki m.in. Kościół Mariacki, Bibliotekę Miejską oraz obejrzeli wystawę poświęconą odbudowie Kościoła.
Jednym z ciekawszych punktów programu były warsztaty kulinarne prowadzone przez p. S. M. Mostafa Kamal. Uczniowie oraz nauczyciele poznali sposób przygotowania tradycyjnego indyjskiego curry. Przemiły kucharz p. Kamal pozwolił na dokładne przyglądanie się poszczególnym etapom powstawania potrawy. Cierpliwie tłumaczył nazwy produktów, odpowiadał na pytania dotyczące tradycyjnej kuchni indyjskiej, zachęcał do zaglądania do garnków oraz wąchania pysznych zapachów. Ukoronowaniem warsztatów była wspólna konsumpcja przygotowanego dania.
Następnego dnia nasi partnerzy odwiedzili Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy, Wielofunkcyjną Placówkę Opiekuńczo-Wychowawczą oraz Środowiskowy Dom Samopomocy. Dzięki uprzejmości dyrektorów tych placówek nasi goście mogli zapoznać się z zasadami funkcjonowania tych placówek, problemami oraz sukcesami swoich podopiecznych. Dyrektorzy chętnie odpowiadali na pytania zadawane przez naszych partnerów. Mogliśmy wejść na chwilkę na zajęcia prowadzone w placówkach. Ku naszej radości okazało się, że nauczyciele w Anglii stosują te same metody nauczania informatyki jakie obserwowaliśmy w Ośrodku Wychowawczym. Podopieczni ze Środowiskowego Domu Samopomocy zaprezentowali krótki program artystyczny. Na zakończenie wizyty goście zostali obdarowani płytami CD z kolędami w wykonaniu podopiecznych ŚDS.
Ciekawą niespodziankę zrobiła natura ponieważ … zaczął padać śnieg. Nasi goście byli zachwyceni. Ponadto gościom podobała się organizacja, dokładność, poczucie humoru oraz powszechna życzliwość. Podkreślali, że w każdej chwili mogli liczyć na pomoc i wsparcie ze strony polskich partnerów. Szczególnie podobały się chojeńskie budynki i ich różnorodność, powszechnie panująca czystość, dużo zieleni oraz tradycyjna polska gościnność. Panie podkreślały szyk i elegancję kobiet oraz szarmanckość mężczyzn.
Żałujemy, że wizyta trwała tak krótko. Gości w imieniu nauczycieli odpowiedzialnych za realizację projektu pożegnała p. dyrektor Adriana Salamończyk.