Powiat Gryfiński, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie i Stowarzyszenie Douzelage w Chojnie z polskiej strony oraz St. Thomas More College, Primary School Marsaskala, Strategies of Interaktive Training Foundation ze strony maltańskiej w ramach programu Comenius Regio realizują projekt „Szkoła w społeczności – społeczność w szkole”. Projekt jest odpowiedzią dwóch regionów, aby rozwijać swoje potrzeby edukacyjne w sposób, który spełni oczekiwania środowiska lokalnego. Instytucje samorządowe, szkoły, organizacje pozarządowe obu regionów partnerskich odczuwają potrzebę wymiany doświadczeń w zakresie funkcjonowania instytucji edukacyjnych w lokalnych społecznościach, tego w jaki sposób wspólnie definiują i osiągają zakładane cele w dziedzinie edukacji. Projekt zakłada nie tylko wdrożenie i realizację najlepszych praktyk, ale dotyczy przede wszystkim edukacji europejskiej, artystycznej, sportowej, współdziałania instytucji na rzecz zrównoważonego rynku pracy, włączenia młodzieży z mniejszymi szansami, a także praktycznej współpracy instytucji samorządowych i szkół.
Celem projektu jest wykorzystanie doświadczenia instytucji edukacyjnych w obu regionach partnerskich wobec specyficznych problemów każdej organizacji i ich współpracy ze społecznością lokalną, a także zaangażowanie poszczególnych instytucji w proces nauczania i uczenia się.
W dniach 15.10.2013 – 19.10.2013 r. odbyło się kolejne spotkanie partnerów projektu w Marsaskali na Malcie. Wizyta rozpoczęła się od spotkania z burmistrzem Marsaskali, panem Mario Calleją, który powitał delegację z Polski oraz przedstawił program wizyty. Opowiedział nam o miejscu, w którym gościliśmy – Marsaskali, a także odbyła się dyskusja na temat formalnych uwarunkowań dotyczących współpracy szkół i organizacji pozarządowych na Malcie i w Polsce. Odwiedziliśmy między innymi szkołę podstawową – St. Thomas More College Marsaskala Primary. Pani dyrektor szkoły przedstawiła uczestnikom projektu historię szkoły, a następnie wszyscy zwiedzili placówkę.
Podczas wizyty w szkole uczestnicy projektu mieli możliwość zadania wielu pytań dotyczących współpracyz rodzicami, wsparcia pedagogiczno – psychologicznego, terapeutów oraz nauczycieli wspomagających pracę z dziećmi z dysfunkcjami i innymi problemami, jako że w szkole uczy się kilkanaście różnych narodowości uczniów w różnym wieku. Dowiedzieliśmy się w jaki sposób odbywa się nadzór merytoryczny nad szkołami i nauczycielami oraz jak wspólnie nauczyciele i rodzice angażują się w rozwój dzieci, zapewniając im bezpieczeństwo, przyjazną atmosferę i klimat sprzyjający uczeniu się. Ponadto mieliśmy możliwość obejrzenia sal lekcyjnych.
Poznaliśmy sposoby współpracy szkół z lokalnymi władzami, organizacjami wspierającymi pracę szkoły. Jak się okazało problemy szkół na Malcie są bardzo zbliżone do naszych. Maltańskie szkoły również współpracują z policją, sądami rodzinnymi, kuratorami. Dzieci przygotowały nam niespodziankę przedstawiając wiadomości dotyczące Polski. Padło wiele pytań dotyczących zatrudniania nauczycieli, możliwości ich rozwoju oraz wymaganych kwalifikacji. Malta to państwo, które nie posiada żadnych bogactw naturalnych dlatego najlepszą inwestycją jest inwestycja w człowieka, jego rozwój i edukację.
Podczas pobytu na Malcie gościliśmy w szkole rosyjskiej. Tu młodzież przygotowała nam pokaz swoich umiejętności wokalno – tanecznych, prezentując tańce ludowe oraz pieśni rosyjskie.Dyrektor „Russian Boarding Upbringing & Education Centre”, pani Natalia Camilleri, oprowadziła nas po szkole oraz opowiedziała o funkcjonowaniu prywatnej szkoły, w której uczą się dzieci i młodzież rosyjska.
Nasza delegacja uczestniczyła w konferencji zorganizowanej przez ministra edukacji pana Evarista Bartolo i panią dyrektor Josephine Mifsud. Tematem rozmów były struktury organizacyjne tamtejszych szkół, edukacja w Europie, współpraca lokalnych władz, szkół i organizacji pozarządowych.
Bardzo ciekawym punktem naszego pobytu była wizyta w Institute of Tourism Studies Malta. Tam zwiedziliśmy wspaniałą pracownię gastronomiczną, restaurację oraz kawiarnię prowadzoną przez szkołę. Instytut turystyki jest instytucją szkolnictwa wyższego, który powstał w 1987 r. w celu zaspokojenia potrzeb branży gastronomicznej i turystycznej. Głównym zadaniem Instytutu jest kształcenie profesjonalnych pracowników, którzy będą potrafili świadczyć usługi na bardzo wysokim poziomie.
W czasie lunchu przygotowanego przez uczniów, w miłej atmosferze, dyskutowaliśmy na temat lokalnego rynku pracy oraz zasad współpracy pomiędzy szkołami i potencjalnymi pracodawcami.
Podczas wizyty poznaliśmy smaki znakomitej kuchni regionalnej, podziwialiśmy piękne krajobrazy składające się głównie ze skał i kaktusów.
Ponadto mieliśmy okazję zwiedzić najpiękniejsze miejsca i zabytki, między innymi stolicę Malty – Valettę, wyspę Gozo, wioskę rybacką w Marsaxlokk.
mgr Joanna Nowak – kierownik pracowni szkolnych