11 marca 2014 r. w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie odbyła się konferencja w ramach projektu “Szkoła w społeczeństwie – społeczność w szkole” – „Community school – school in community”.Jest on realizowany w ramach programu Comenius Regio. Celem projektu jest wykorzystanie doświadczenia instytucji edukacyjnych i ich współpracy ze społecznością lokalną, a także zaangażowanie poszczególnych instytucji w proces nauczania i uczenia się, a partnerami są Powiat Gryfiński, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie oraz Stowarzyszenie Douzelage w Chojnie z polskiej strony oraz St. Thomas More College, Primary School Marsaskala i Strategies of Interaktive Training Foundation ze strony maltańskiej.

Konferencja połączona była z debatą oraz wystawą zdjęć z dotychczasowych spotkań partnerów projektu. W trakcie jego trwania polska grupa trzykrotnie przebywała w Marsaskali na Malcie a Maltańczycy dwukrotnie byli goszczeni w Chojnie, gdzie mogli zapoznać się  z funkcjonowaniem instytucji samorządowych, szkół, organizacji pozarządowych oraz praktykami związanymi z propagowaniem edukacji europejskiej, artystycznej, sportowej, sposobami partnera na włączenia młodzieży z mniejszymi szansami.
W spotkaniu uczestniczyli pani Edyta Kalarus – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Chojnie, pani Wioletta Jesiołowska – dyrektor Gimnazjum im. Janusza Korczaka w Chojnie, pani Jolanta Majewska – dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Gryfinie, dyrektorzy i prezesi instytucji kulturalnych, mediów oraz klubów sportowych: pani Monika Drobik – zastępca dyrektora Gryfińskiego Domu Kultury, pan Przemysław Lewandowski –  organizator Festiwalu Miejsc i Podróży “Włóczykij”, pan Janusz Babiarz – były prezes Miejskiego Klubu Sportowego „Odra” Chojna, pan Piotr Kos – prezes  Klubu Sportowego  Karate Kyokushin w Moryniu, pan Robert Ryss – redaktor naczelny „Gazety Chojeńskiej”, pan Paweł Sławiński – redaktor naczelny portalu „Chojna 24”, a także nauczyciele oraz pracownicy szkoły: pani Edyta Daszkiewicz, pani Anna Dubik-Galicka, pani Sylwia Łozińska, pan Krzysztof Janik, pan Wojciech Krupa, pan Aleksander Lizak, pan  Krzysztof Pośniak, pani Kamila Góra, pan Leszek Lejman, pani Małgorzata Limanówka, pan Marek Bednarz, pani Jolanta Mazurek, pani Iwona Łozińska i pan Rafał Czubik. Gospodarzami oraz osobami prowadzącymi spotkanie była pani dyrektor Zespołu Szkół ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie Adriana Salamończyk oraz menadżer projektu, pan Janusz Cezary Salamończyk.

Konferencja została uroczyście otwarta przez panią dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie Adrianę Salamończyk, która podkreśliła znaczenie projektów dla szkoły i przede wszystkim korzyści płynące z udziału w nich dla uczniów. Uczestnicy dyskusji próbowali odpowiedzieć na pytanie jak szkoła może współpracować ze stowarzyszeniami, klubami sportowymi i instytucjami regionalnymi, aby przyciągnąć w swe szeregi większą liczbę uczniów. Poruszono problem edukacji filmowej, aktywności sportowej, czy stymulowania czytelnictwa.
 Uczestnicy debaty próbowali wspólnie znaleźć rozwiązania problemu zmniejszającej się liczby osób chętnych do udziału w tego typu zajęciach. Wspominano czasy, kiedy szkoła tętniła życiem od rana do wieczora i zastanawiano się nad tym, w jaki sposób odciągnąć współczesną młodzież od komputera, a zmobilizować do udziału w innych formach aktywności. Proponowano różnorodne sposoby, np. pani Monika Drabik sugerowała analizowanie zainteresowań uczniów przed zorganizowaniem zajęć, pan Piotr Kos zaangażowanie w nie rodziców, a pan Przemysław Lewandowski przygotowanie młodych ludzi do odpowiedniego odbioru, np. poprzez prelekcję przed filmem. Podkreślił on także znaczenie edukacji szkolnej, która odpowiednio ukierunkowana pobudza zainteresowania i kreuje świadomego i dojrzałego człowieka dążącego do realizacji swoich zainteresowań. Pani Wioletta Jesiołowska pokazała jak ważna jest pozycja lidera, nauczyciela, człowieka z pasją, który swoim zaangażowaniem zachęci uczniów do działania. Również sport staje się coraz mniej atrakcyjny dla młodych ludzi. Pan Janusz Babiarz przypomniał czasy, kiedy kluby piłkarskie były bardzo słabo wyposażone, ale pełne osób chętnych do grania. Obecnie piłkarz dostaje pełne wyposażenie, ale często jest zainteresowany grą tylko wtedy, gdy otrzymuje za nią odpowiednie wynagrodzenie. Podczas rozmowy poruszono także temat czytelnictwa. Pan Robert Ryss zwrócił uwagę na to, że w Polsce coraz mniej ludzi czyta książki, o cztery razy mniej niż w Niemczech, co ma skutki kulturalne, polityczne i psychologiczne. Pani Edyta Kalarus i Wioletta Jesiołowska opowiedziały o tym jak szkoły poprzez zakup najnowszych pozycji, czy odtwarzanie słuchowisk młodszym dzieciom podczas prac manualnych próbują walczyć z tą sytuacją.
W trakcie debaty rozmawiano nie tylko na temat projektów i tego, jakie możliwości dają one młodzieży w nich uczestniczącej, ale także o szansach i problemach związanych z różnymi formami edukacji pozaszkolnej. Efektem konferencji była wymiana doświadczeń i zobligowanie się do wzajemnej pomocy w planowaniu i realizowaniu przyszłych projektów. Każdy z uczestników otrzymał newsletter prezentujący dotychczasowe działania zrealizowane w trakcie trwania projektu “Szkoła w społeczeństwie – społeczność w szkole” – „Community school – school in community”.