Powiat Gryfiński, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Chojnie oraz Stowarzyszenie Douzelage w Chojnie rozpoczynają realizację projektu „Health education for life – Wychowanie zdrowotne na całe życie” z programu Erasmus + Partnerstwo Strategiczne na rzecz edukacji szkolnej.

Partnerami projektu są Koszeg (Węgry) i region Konya (Turcja).
Projekt jest dofinansowany kwotą 131 835 Euro przez Komisję Europejską.

Przesłanki projektu w kategoriach założonych celów i potrzeb
Edukacja prozdrowotna jest jedną z najważniejszych kwestii we współczesnym świecie. Nie jest ona traktowana w odpowiedni sposób w szkolnym systemie edukacyjnym, na przedmiotach np. biologia, wf, poświęca się na te kwestie zbyt mało czasu. W większości krajów europejskich nie istnieje osobny przedmiot zajmujący się tym problemem. Według amerykańskich badań wielu uczniów szkół średnich dotyka problem palenia papierosów, nieodpowiedniego odżywiania, niechcianych ciąż, nadwagi, otyłości. Szkoły mogą odgrywać istotną rolę w ustanowieniu wzoru zdrowego zachowania wśród młodych ludzi, którzy przeniosą taki styl życia w dorosłość. Niezbędne w tym procesie dla szkół jest posiadanie dobrze przygotowanych nauczycieli różnych przedmiotów, którzy będą w stanie zapewnić efektywną edukację prozdrowotną dotyczącą kluczowych problemów, z którymi zmagają się młodzi ludzie. Partnerzy projektu są z Polski, Węgier i Turcji, gdzie wielu ludzi próbuje podnieść poziom swojego życia poprzez wielogodzinną pracę, zapominając o ryzykownych zachowaniach takich jak palenie tytoniu, ubogie odżywianie, picie alkoholu i brak aktywności fizycznej. Edukacja prozdrowotna w szkołach, w połączeniu ze szkoleniem nauczycieli i edukacją rodziców może, zmienić sytuację i poprawić zachowania dotyczące zdrowia wśród zaangażowanych społeczności.

Innowacyjność i komplementarność wobec innych projektów już przeprowadzonych
Niniejszy projekt spróbuje zmienić obecną sytuację w rejonach partnerów a następnie na szerszym poziomie. Partnerzy projektu chcą zmienić nastawienie wobec edukacji prozdrowotnej w szkołach, posługując się m.in. nowoczesnymi narzędziami edukacyjnymi jak platforma internetowa i OZE (otwarte zasoby edukacyjne). Projekt przygotuje nauczycieli różnych przedmiotów do tego, jak włączyć tematy takie jak odżywianie i zachowania dietetyczne w lekcję historii o Drugiej Wojnie Światowej, czy prewencję używania alkoholu i narkotyków w lekcję literatury. Władze szkolne, administracja, rodzice, służba zdrowia są częściowo zaangażowane,  ale ich odpowiedzialność jest ograniczona do niektórych aspektów całego procesu. Innym problemem jest brak ciągłej pracy, jako że edukacja prozdrowotna w szkołach odbywa się często na zasadzie akcji typu prewencja HIV, czy kampanie przeciwko niechcianej ciąży, które są powiązane z konkretnymi przypadkami i krótkotrwałe. Do dzielenia się planami lekcji (lub jej części) w języku angielskim i językach narodowych partnerów projektu będzie wykorzystywana platforma internetowa. Lokalne władze oświatowe z krajów partnerskich zapewnią dyrektorów szkół, że edukacja prozdrowotna jest tak ważna, jak wyniki szkolnych egzaminów.

Partnerzy projektu
Konsorcjum polskie: Powiat Gryfiński, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Chojnie i Stowarzyszenie Douzelage w Chojnie.
Konsorcjum węgierskie: Köszeg Város Önkormányzata (Urząd Miasta), Jurisich Miklos Gimnazium es Kollegium (szkoła) i Koszegi Testvervarosi Egyesulet (stowarzyszenie).
Konsorcjum tureckie:  KONYA  İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ (region Konya), Selcuklu Ataturk Anadolu Lisesi (szkoła) i Hayat Boyu Gelisim Dernegi (stowarzyszenie).

Kooperacja i komunikacja między partnerami projektu i z innymi organizacjami współpracującymi
Głównym środkiem komunikacji pomiędzy partnerami będzie e-mail. Koordynatorzy instytucji wyznaczą zespoły zajmujące się działaniami projektu. Co trzy miesiące instytucja koordynująca przygotuje raport o czynnościach przeprowadzonych przez każdy partnerski region z informacjami o przyszłych wydarzeniach. Strona internetowa projektu będzie również używana jako narzędzie komunikacji wśród partnerów projektu.
Odbędą się trzy międzynarodowe spotkania w ramach projektu.
Pierwsze spotkanie będzie zorganizowane w Polsce, w listopadzie 2014 r. Spotkanie uczestników z każdej grupy: 2 przedstawicieli lokalnych władz szkolnych, 1 osoba ze szkoły i 1 z organizacji pozarządowej. Partnerzy ocenią zadania pierwszego okresu czynności projektu, nastąpi podział głównych obowiązków pomiędzy partnerami i w każdej z partnerskich grup, przedyskutują finanse projektu, dołożą wszelkich starań, żeby narzędzia komunikacji działały efektywnie.
Drugie spotkanie będzie zorganizowane w Turcji, w marcu 2015 r. Spotkanie uczestników z każdej grupy: 2 przedstawicieli lokalnych władz szkolnych, 1 osoba ze szkoły, 1 z organizacji pozarządowej oraz 1 specjalista technologii informacyjno-komunikacyjnych. Jego głównym celem będzie ewaluacja dotychczasowych działań projektu i przedyskutowanie wszystkich kwestii związanych z wdrożeniem platformy internetowej projektu.
Trzecie spotkanie będzie miało miejsce na Węgrzech, w styczniu 2016 r. Spotkanie uczestników z każdej grupy: 2 przedstawicieli lokalnych władz szkolnych, 1 osoba ze szkoły, 1 z organizacji pozarządowej oraz 1 specjalista od metodologii oraz użycia OZE. W trakcie spotkania partnerzy ocenią funkcjonowanie platformy internetowej i przedyskutują publikację OZE (otwartych zasobów edukacyjnych) dla nauczycieli edukacji prozdrowotnej w szkołach średnich.

Priorytety projektu
Promocja zdrowego stylu życia (włączając uczestnictwo w zajęciach na świeżym powietrzu oraz amatorski sport). Promocja zawodowego rozwoju kadry i pracowników zajmujących się młodzieżą w metodologii technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Najistotniejsze zagadnienia projektu
Zdrowie i dobre samopoczucie
Nowe innowacyjne programy zajęć/metody edukacyjne/rozwój kursów szkoleniowych.

Rezultaty w trakcie projektu i po jego ukończeniu
1. Platforma internetowa z planami części lekcji, gdzie edukacja prozdrowotna będzie włączona w różne przedmioty oraz materiały nauczyciela, takie jak gry i ćwiczenia. Plany lekcji będą w języku angielskim, węgierskim, polskim i tureckim. Zeszyt ćwiczeń z edukacji prozdrowotnej jako OZE (otwarty zasób edukacyjny) będzie opublikowany po angielsku, węgiersku, polsku i turecku.
2. Dwa krótkoterminowe spotkania szkoleniowe kadry. Pierwsze odbędzie się w Turcji i skupi się na przygotowaniu do użytkowania platformy internetowej, drugie odbędzie się na Węgrzech i jego głównym celem będzie przygotowanie metodologiczne do używania zeszytu ćwiczeń z edukacji prozdrowotnej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
3. Pogłębienie wiedzy nt. kwestii edukacji prozdrowotnej wśród uczestników projektu.