W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych od wielu lat realizowane są międzynarodowe projekty edukacyjne. Ważnym elementem wśród nich są staże zagraniczne, podczas których młodzież z technikum ma szansę odbyć swoje obowiązkowe praktyki szkolne w ciekawych miejscach, poznając nową kulturę, rozwijając kompetencje językowe, kształtując swoją tożsamość europejską i ucząc się tolerancji.
W 2015 roku realizowany był projekt “Od praktyki do pracy”, który polegał na odbyciu 4-tygodniowych staży przez 12 uczniów Technikum Zawodowego w zawodach technik hotelarstwa i technik żywienia i usług gastronomicznych. Staże odbywały się w hotelach i restauracjach w Anglii i na Malcie pomiędzy 13 lipca a 14 sierpnia.

Przebieg praktyk
Przebieg praktyk

Uczennice kształcące się w zawodzie technik hotelarstwa: Agata Płocha, Dagmara Mastela, Patrycja Zalcewicz, Kaja Rumbuć, Martyna Poręba i Natalia Wiśniewska pracowały w Sherborne w Anglii w hotelach Bakehouse, Grange at Oborne,  Crown Inn oraz Eastbury.
Uczniowie w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych, Weronika Tołłoczko, Daria Gers, Monika Michasiuk, Piotr Borczyński, Mateusz Walczak i Piotr Galant odbywali staże w Marsaskali na Malcie w restauracjach Sensi i 47 Summer Nights.
W ramach projektu dla uczestników odbyło się przygotowanie językowe, kulturowe oraz psychologiczno-pedagogiczne. Został zorganizowany kurs językowy, zakupiono słowniki, odbyły się spotkania z policjantem i pedagogiem, wszystko aby uczniom ułatwić pracę w obcym państwie, by jak najwięcej z oferowanych możliwości skorzystali.

Przebieg praktyk

Staże odbywały się w wymiarze 40 godzin tygodniowo a uczestnikom przysługiwały 2 dni wolne w tygodniu. Uczennice w hotelach były odpowiedzialne za utrzymywanie czystości i porządku w jednostkach mieszkalnych, zarówno w pokojach jak i częściach wspólnych hotelu, przyjmowanie i realizowanie zleceń związanych z obsługą gości w części mieszkalnej, dbanie o gości i mienie obiektu hotelarskiego. Ich zadaniem była również kompleksowa obsługa gości w restauracji hotelowej, przygotowywanie sali poprzez nakrywanie do stołu czy dobór zastawy oraz aranżacja  miejsca do śniadania.

Przebieg praktyk

Na Malcie odpowiedzialnością gastronomów było przygotowanie sali restauracyjnej  do przyjęcia gości, porządkowanie stołów po posiłku, podawanie karty menu i realizacja zamówień, stosowanie różnych metod sporządzania  potraw czy dobieranie i obsługa  maszyn i urządzeń stosowanych  do wykonywania zadań zawodowych. Stażyści pomagali też w procesie przygotowania posiłków w restauracji, utrzymywali czystość podczas pracy kuchni. Odpowiadali także częściowo za promocję lokalu, zachęcając turystów do odwiedzenia go oraz odpowiadali za przygotowanie zamówień w barze.
Wszyscy uczestnicy projektu wzięli udział w zajęciach językowo – kulturowych prowadzonych już na miejscu przez nauczyciela języka angielskiego Pana Boba Betts’a w Sherborne, a w Marsaskali przez Pana Charlota Mifsuda. Spotkanie to miało na celu zapoznanie uczniów z miejscem w którym przebywali, jego kulturą, zwyczajami i historią.

Przebieg praktyk
Przebieg praktyk

Staże za granicą to nie tylko praca, w ramach odpoczynku młodzież miała możliwość zobaczenia wielu ciekawych miejsc. Stażystki w Anglii zwiedziły urocze miasteczko Sherborne w którym mieszkały, a w nim m.in. zabytkowe opactwo, zamek zbudowany przez Sir Waltera Raleigh, czy średniowieczny budynek domu starców. Kolejne miejsca które miały okazje zobaczyć to Exeter ze spektakularną katedrą czy Yeovil. Poza wycieczkami uczennice wzięły udział w koncercie w hotelu The Crown i zobaczyły wystawę w zabytkowym budynku Digby Hall.
Na Malcie stażyści poznawali piękno nadmorskiego kurortu w którym mieszkali i pracowali – Marsaskali, m.in. kościół parafialny św. Anny, wybudowany przez Joannitów w XVII wieku oraz potężną wieżę strażniczą św. Tomasza. Zwiedzili również  stolicę wyspy Vallettę, a w niej XVII wieczną Katedrę Św. Jana, monumentalny Pałac Wielkich Mistrzów, liczne pałace i zabytkowe fortyfikacje. Jedna z wycieczek obejmowała dawną stolicę Malty – Mdinę i Blue Grotto – piękną jaskinię skalną. Udana okazała się wycieczka na Gozo. W ciągu spędzonego tam dnia uczestnicy obejrzeli najciekawsze zakątki uroczej wyspy, m.in. grotę Kalipso, stolicę wyspy Victorię wraz z Cytadelą, kościół i katakumby gdzie przebywał
św. Paweł, bazylikę Ta’Pinu oraz Lazurowe Okno. Uczniowie wzięli też udział w koncertach organizowanych w ramach dorocznych fiest w miejscowości Bierżebbuga oraz w Marsaskali. Mieli także okazję zobaczyć przygotowany z tej okazji pokaz fajerwerków.

Przebieg praktyk
Przebieg praktyk

Program praktyk został przygotowany i wdrożony w szkole zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej w ramach Europejskiego systemu transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET). Są to wspólne ramy metodologiczne mające ułatwić akumulację i transfer osiągnięć odpowiadających efektom uczenia się z jednego systemu kwalifikacji do innego. Celem systemu jest propagowanie mobilności transnarodowej i dostępu do uczenia się przez całe życie. Dzięki temu systemowi bez problemów można przełożyć wynik ze stażu za granicą na polskie warunki. Dzięki tej inicjatywie stażyści mogą łatwiej uzyskać uznanie odbytych staży, zdobytych umiejętności oraz wiedzy w innym państwie członkowskim UE.
Uczniowie ZSP w Chojnie rzetelnie i sumiennie realizowali  swoje obowiązki objęte programem praktyk, otrzymując od pracodawców bardzo dobre referencje. Praca w zagranicznych hotelach i restauracjach dała im doświadczenie, które z pewnością będzie przydatne w przyszłej pracy zawodowej.