W dniach od 23 kwietnia do 23 maja 2016 r. dwanaścioro uczniów z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Chojnie, kształcących się w zawodzie technik hotelarstwa oraz technik żywienia, odbyło praktykę zawodową w obiektach hotelarskich oraz restauracjach w Sherborne w Anglii oraz w Marsaskali na Malcie. Czterotygodniowe staże wdrożyły uczniów do edukacyjnej i zawodowej mobilności.
W ramach projektu dla uczestników odbyło się przygotowanie językowe, kulturowe oraz psychologiczno-pedagogiczne. Został zorganizowany kurs językowy, zakupiono słowniki, odbyły się spotkania z policjantem i pedagogiem, wszystko po to, aby uczniom ułatwić pracę w obcym państwie, by jak najwięcej z oferowanych możliwości skorzystali.
Uczennice kształcące się w zawodzie technik hotelarstwa: Klaudia Gil, Patrycja Kruszewska, Martyna Poręba, Ewa Sokołowska, Kaja Rumbuć i Natalia Wiśniewska pracowały w Sherborne w Anglii w hotelach: The Bakehouse Bed&Breakfast, The Grange at Oborne Hotel&Restaurant,  The Crown Inn oraz The Eastbury Hotel. Uczniowie kształcący się w zawodzie technik żywienia: Weronika Pasiud, Klaudia Koblowska, Mateusz Kopias, Adam Ułanek, Konrad Szyszka, Kamil Fidos, którzy odbywali staże na Malcie, w Marsaskali, pracowali w restauracjach: JDJ Operations Ltd – Sensi oraz Illusions Ltd – 47 Summer Nights.
Staże odbywały się w wymiarze 40 godzin tygodniowo, a uczestnikom przysługiwały dwa dni wolne w tygodniu. Staż zawodowy miał na celu umożliwić uczniom pogłębienie wiadomości teoretycznych oraz rozwijanie umiejętności praktycznych, które są niezbędne w zawodzie technik hotelarstwa oraz technik żywienia. Uczniowie w hotelach oraz restauracjach byli odpowiedzialni za utrzymywanie czystości i porządku zarówno w pokojach, jak i częściach wspólnych hotelu, przyjmowanie i realizowanie zleceń związanych z obsługą gości w części mieszkalnej, dbanie o gości i mienie obiektu hotelarskiego oraz przygotowywanie i prezentowanie w nim ofert usług dodatkowych. Ich zadaniem była również kompleksowa obsługa gości w restauracji, w tym przygotowywanie sal poprzez nakrywanie do stołu czy dobór zastawy oraz przygotowywanie i serwowanie śniadań.
Uczniowie realizując praktykę zawodową doskonalili umiejętności m.in. z zakresu: obsługi urządzeń znajdujących się w jednostce mieszkalnej, dbania o estetykę ubioru i kulturę zachowania, dobierania bielizny i zastawy stołowej do rodzaju posiłków, obsługi klienta w restauracji oraz komunikatywnej rozmowy w języku angielskim.
Stażyści nauczyli się obsługi urządzeń gastronomicznych, ekspedycji potraw, sporządzania potraw charakterystycznych dla kuchni angielskiej, aranżacji sal restauracyjnych oraz pomagali w utrzymywaniu ich czystości. Przygotowywali pomocniki kelnerskie służące do przechowywania bielizny stołowej. Uczennice poznały metody podawania potraw i napojów. Ważnym doświadczeniem było zdobycie umiejętności parzenia różnych rodzajów  kaw i herbat. Stażyści wykonywali również zamówienia „room-service”, a także nauczyli się rozliczania kosztów konsumpcji z zastosowaniem różnych systemów.

Uczniowie obsługiwali przyjęcia weselne, chrzciny, obiady okolicznościowe, spotkania biznesowe oraz licznych turystów bardzo chętnie zatrzymujących się w tych uroczych hotelach w Sherborne oraz Marsaskali. Podczas czterotygodniowej praktyki w hotelach uczniowie zdobyli ogromne doświadczenie, wiedzę i umiejętności, podnosząc w ten sposób własne kwalifikacje zawodowe.
Młodzież bardzo chętnie uczestniczyła w lekcjach języka angielskiego, które były prowadzone przez  pana Boba Bets. Systematyczna nauka języka, a tym samym coraz większa jego znajomość sprawiły, że młodzi ludzie byli coraz bardziej pewni siebie i samodzielni.
Podczas stażu uczennice zwiedziły wiele ciekawych miejsc w Anglii, min. wybrzeże West Bay. Dzięki przepięknej pogodzie można było podziwiać wybrzeże Jurassic Coast, które jest wpisane do Światowego Dziedzictwa UNESCO. Odbyły wycieczkę do Exeter, podziwiając centralny punkt turystyczny miasta, czyli katedrę św. Piotra (St Peter’s Cathedral).
W Sherborne uczennice również bardzo aktywnie brały udział w wydarzeniach kulturowych,   Uczestniczyły w koncertach i mini recitalach muzyków, którzy zjechali z wielu krajów chcąc doskonalić swój warsztat podczas XVII Festiwalu Muzycznego Sherborne Abbey. Podziwiały Opactwo Abbey i zwiedziły lokalne muzeum. Zobaczyły jedną z większych atrakcji turystycznych regionu, mianowicie Nowy Zamek wraz z otaczającymi go ogrodami oraz położone nieopodal ruiny Starego Zamku z wielowiekową historią. Dzięki uprzejmości przyjaciół z Sherborne mogły również potrenować grę w skittles.

Na Malcie odpowiedzialnością gastronomów było przygotowanie sal restauracyjnych do przyjęcia gości, porządkowanie stołów po posiłku, podawanie karty menu i realizacja zamówień, stosowanie różnych metod sporządzania  potraw czy dobieranie i obsługa  maszyn i urządzeń stosowanych  do wykonywania zadań zawodowych. Odpowiadali także częściowo za promocję lokalu, zachęcając turystów do odwiedzenia go oraz odpowiadali za przygotowanie zamówień w barze. Stażyści pomagali też w procesie przygotowania posiłków w restauracji, utrzymywali czystość podczas pracy kuchni.

Przebieg praktyk
Przebieg praktyk
Przebieg praktyk
Przebieg praktyk

Grupa uczniów, która odbywała staż w restauracjach na Malcie, uczestniczyła w wyjeździe do stolicy kraju, Valletty oraz dawnej stolicy Mdiny. W ramach przygotowań do poznania kulturowo-językowego kraju, pod opieką pana Charlotta Mifsuda uczestniczyli w rejsie na Gozo. W ciągu spędzonego tam dnia uczestnicy obejrzeli najciekawsze zakątki uroczej wyspy, m.in. stolicę wyspy Victorię wraz z Cytadelą, kościół i katakumby gdzie przebywał św. Paweł, bazylikę Ta’Pinu oraz Lazurowe Okno.

Program praktyk został przygotowany i wdrożony w szkole zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej w ramach Europejskiego systemu transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET). Są to wspólne ramy metodologiczne mające ułatwić akumulację i transfer osiągnięć odpowiadających efektom uczenia się z jednego systemu kwalifikacji do innego. Celem systemu jest propagowanie mobilności transnarodowej i dostępu do uczenia się przez całe życie. Dzięki temu systemowi bez problemów można przełożyć wynik ze stażu za granicą na polskie warunki. Dzięki tej inicjatywie stażyści mogą łatwiej uzyskać uznanie odbytych staży, zdobytych umiejętności oraz wiedzy w innym państwie członkowskim UE.
Czterotygodniowy staż zarówno w Anglii jak i na Malcie był dla uczniów szkoły bardzo ważnym doświadczeniem. Zdobyli nowe umiejętności, podnieśli kwalifikacje zawodowe i kompetencje językowe.

Przebieg praktyk
Przebieg praktyk

Uczniowie osiągnęli wielowymiarowe korzyści: zawodowe, intelektualne, poznawcze i emocjonalne. Dziś, to młodzi obywatele świata, którzy zobaczyli i uwierzyli, że mogą podjąć pracę za granicą w bardzo dobrych hotelach i restauracjach. Właściciele hoteli oraz restauracji, gdzie odbyła się praktyka docenili trud i zaangażowanie uczniów, wystawiając im świetne referencje i oceny ze stażu.

Opiekunowie:
mgr Karolina Kubowicz
mgr Marek Bednarz