W ramach projektu “Od praktyki do pracy 2”, dwanaścioro uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Chojnie, kształcących się w zawodach technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik hotelarstwa, odbyło w dniach 24 kwietnia do 21 maja 2017, praktyki zawodowe w restauracjach w Marsaskali na Malcie oraz w hotelach w Sherborne w Anglii. Przed przystąpieniem do realizacji czterotygodniowych praktyk zagranicznych, dla uczestników projektu odbyło się przygotowanie językowe, kulturowe a także pedagogiczno-psychologiczne. Prowadzone były dodatkowe zajęcia języka angielskiego, prezentowane materiały dotyczące aspektów kulturowych, spotkania z psychologiem, pedagogiem, wszystko po to, aby ułatwić uczniom pracę za granicą oraz osiągnąć jak największe korzyści. Stażystom zostały zakupione słowniki języka angielskiego, koszule i koszulki polo, niezbędne podczas wykonywanej pracy.. Staż zawodowy miał umożliwić uczniom rozwijanie wiedzy teoretycznej i praktycznej, niezbędnej w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych i technik hotelarstwa. Do wykonywanych w czasie praktyk obowiązków należało: przygotowanie sal restauracyjnych do przyjęcia gości, porządkowanie stołów po posiłku, podawanie karty menu i realizacja zamówień, stosowanie różnych metod sporządzania potraw czy dobieranie i obsługa maszyn i urządzeń stosowanych do wykonywania zadań zawodowych, utrzymanie czystości i porządku w obiektach hotelowych, przygotowywanie i serwowanie śniadań, obsługa wyposażenia recepcji, kompleksowa obsługa gości przyjeżdżających i wyjeżdżających z hotelu oraz przygotowywanie i prezentowanie usług dodatkowych.
Odpowiadali także częściowo za promocję lokalu, zachęcając turystów do odwiedzenia go oraz odpowiadali za przygotowanie zamówień w barze. Stażyści pomagali też w procesie przygotowania posiłków w restauracji, dbali także o utrzymanie czystości w lokalu oraz doskonalili umiejętność komunikatywnej rozmowy w języku angielskim. Stażyści nauczyli się obsługi urządzeń gastronomicznych, ekspedycji potraw ich sporządzania a także różnych metod podawania i przygotowywania potraw i napojów. W czasie trwania stażu obsługiwali przyjęcia, obiady okolicznościowe, spotkania biznesowe oraz turystyczne. W hotelowych restauracjach nakrywali do stołów, przyjmowali, bonowali i realizowali zamówienia, a także przygotowywali sale do odbywających się imprez okolicznościowych ( np. Weddind Day Funktion, Ladi’s lunch, pre –concert meals).
Praktyki odbywały się w wymiarze 40 godzin tygodniowo, a uczniom przysługiwały dwa dni wolne w tygodniu. Czterotygodniowy pobyt pozwolił uczestnikom zdobyć ogromne doświadczenie, wiedzę i umiejętności, przyczyniając się do znacznego podniesienia ich kompetencji zawodowych. W czasie pobytu na Malcie, młodzież chętnie uczestniczyła w zajęciach kulturowo-językowych, które poprowadził Pan Charlott Mifsud. W Anglii, raz w tygodniu, młodzież uczestniczyła w kursie językowo – kulturowym prowadzonym przez doskonałego pedagoga pana Booba Betts’a.
Stażyści odbywający staż na Malcie, uczestniczyli w licznych wyjazdach do Valetty, gdzie mogli podziwiać urokliwe uliczki, piękne XVII-wieczne ogrody Barrakka, z panoramą na port i cumujące tam jednostki. Duże wrażenie wśród uczestników praktyk wzbudziły także liczne piękne pałace i obiekty sakralne wzniesione w niezwykle ozdobnym stylu barokowym oraz forty i bastiony, których w stolicy nie brakuje. W ramach zajęć kulturowo-językowych młodzież, odbywająca staże na Malcie uczestniczyła także w całodniowej wycieczce po Malcie oraz Gozo. Uczniowie oglądali więc kościół-rotundę w Mosta, dawną niezwykle zabytkową stolicę kraju Mdinę, by następnie udać się promem na wyspę Gozo. Zwiedzali stolicę wyspy Victorię, wraz z Cytadelą górującą nad miastem oraz znajdującym się w niej muzeum, gdzie w formie interaktywnej prezentowana jest jej historia. Odwiedzili także malowniczo położone urokliwe Xlendi, Mġarr, bazylikę Ta’Pinu czy pozostałości po jednej z głównych atrakcji wyspy Azure Windows, w pobliżu miejscowości Dwejra. Przewodnikiem w tej wycieczce był Pan Charlott Mifsud, który bardzo starał się przekazać jak najwięcej informacji dotyczących wizytowanych miejsc.
Stażyści odbywający staż w Anglii zwiedzili miasto, którego znaczna część, w tym opactwo Sherborne i wiele średniowiecznych budynków zbudowana jest z charakterystycznego kamienia pokrytego żółtą farbą, dwa zamki: ruiny dwunastowiecznego pałacu obronnego i XVI-wieczny dwór, zwany Sherborne Castle, słynne ogrody wpisane w Krajowy Rejestr Parków Historycznych i Ogrodów. Słuchali koncertów muzyki klasycznej odbywających się w ramach Sherborne Abbey Festiwal. Obejrzeli eksponaty muzealne przedstawiające życie społeczne, historyczne i przemysłowe miasta i jego okolic od czasów neolitu oraz poznali historię naturalną obszaru w Sherborne Muzeum. Uczestniczyli również w wycieczce do Exeter – centrum nowoczesnej działalności gospodarczej i turystyki z licznym zabytkami pochodzącymi z XII – XV wieku ( obejrzeli min. wnętrze romańsko-gotyckiej katedry – Exeter Cathedral, ruiny mostu nad rzeką Exe z XIII wieku).
Program praktyk został przygotowany i wdrożony w szkole zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej w ramach Europejskiego systemu transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET). Celem systemu jest propagowanie mobilności transnarodowej i dostępu do uczenia się przez całe życie. Dzięki tej inicjatywie stażyści mogą łatwiej uzyskać uznanie odbytych staży, zdobytych umiejętności oraz wiedzy w innym państwie członkowskim UE.
Realizacja czterotygodniowego stażu na Malcie i w Anglii była dla uczniów szkoły bardzo ważnym doświadczeniem. Poprzez udział w praktykach zdobyli nowe umiejętności oraz podnieśli swoje kwalifikacje zawodowe i kompetencje językowe. Osiągnęli tym samym wielowymiarowe korzyści: zawodowe, intelektualne, poznawcze i emocjonalne. Dzięki stażom, młodzi ludzie uwierzyli, że mogą podjąć pracę za granicą w bardzo dobrych hotelach i restauracjach, realizując się na polu zawodowym i osobistym.
Właściciele restauracji wystawili młodzieży świetne referencje i oceny, doceniając tym samym ich trud i zaangażowanie podczas odbytych praktyk. Najlepszą oceną osiągnięć uczniów niech będzie propozycja pracy, jaką otrzymali od pracodawców na Malcie i w Anglii po zakończeniu procesu edukacji w szkole.