W dniach od 23 kwietnia do 19 maja 2018 r. sześć uczennic z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Chojnie, kształcących się w zawodzie technik hotelarstwa, odbywało czterotygodniowy staż w Sherborne w Anglii, w ramach projektu” „Europejska jakość w kształceniu zawodowym” z programu Erasmus+. Partnerem projektu były hotele The Bakehouse B&B, The Eastbury, The Grange at Oborne.
Przed rozpoczęciem stażu dla uczestników projektu zorganizowano zajęcia z przygotowania kulturowego, kurs językowy prowadzony w sposób tradycyjny oraz z wykorzystaniem platformy internetowej OLS. Odbyły się spotkania z psychologiem, pedagogiem i doradcą zawodowym. Kurs językowy oraz zajęcia podwyższające umiejętności komunikacyjne były kontynuowane także podczas praktyki za granicą. Uczniowie otrzymali odzież roboczą. W trakcie stażu pracowali zgodnie z opracowanym wspólnie z pracodawcami programem nauczania w zawodzie oraz w oparciu o wdrożony w szkole „Europejski system transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym” – ECVET.
Do obowiązków stażystów należało utrzymywanie czystości i porządku w jednostkach mieszkalnych, przyjmowanie i realizowanie zleceń związanych z obsługą gości w części mieszkalnej, dbanie o gości i mienie hotelu. Stażyści poznali także pracę w recepcji, gdzie obsługiwali urządzenia techniczne, komunikowali się w języku angielskim z gośćmi i personelem oraz wykonywali inne obowiązki związane z programem praktyk.
Uczestnicy projektu wzięli udział w kursie językowo – kulturowym prowadzonym przez nauczyciela języka angielskiego Pana Boba Betts’a, który zapoznał uczestników kursu m. in. z historią Sherborne i hrabstwa Dorset oraz przybliżył stażystkom tradycje i zwyczaje panujące w Anglii.
W czasie wolnym od pracy stażystki zwiedzały okolice oraz brały udział w odbywających się imprezach artystycznych i kulturalnych: wystawach, koncertach, paradach i wycieczkach. Uczestnicy projektu zwiedzili Sherborne, Yeowil i Exter.
W trakcie stażu uczennice spotkały się z ogromną życzliwością i wsparciem od wszystkich partnerów projektu. Menadżerowie hoteli oraz pracownicy wykazywali dużą wyrozumiałość wobec stażystek i zawsze chętnie służyli radą, dodatkowymi wyjaśnieniami oraz pomocą. Nawiązały się nowe znajomości i przyjaźnie. Pracodawcy docenili zaangażowanie i pracowitość stażystek wystawiając wszystkim bardzo dobre referencje.
mgr Sylwia Łozińska