W ramach projektu ” Europejska jakość w kształceniu zawodowym”, czterech uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Chojnie, kształcących się w zawodzie technik informatyk, odbyło w dniach od 2 maja do 29 maja 2018 r. praktyki zawodowe w Luksemburgu. Przed  przystąpieniem do realizacji czterotygodniowych praktyk zagranicznych, dla uczestników projektu odbyło się przygotowanie językowe, kulturowe, a także pedagogiczno – psychologiczne. Prowadzone były dodatkowe zajęcia języka angielskiego, prezentowane materiały dotyczące aspektów kulturowych, spotkania z psychologiem, pedagogiem, wszystko po to, aby ułatwić uczniom pracę za granicą oraz osiągnąć jak największe korzyści. Stażystom została zakupiona odzież, niezbędna podczas wykonywanej pracy. Uczniowie kształcący się w zawodzie technik informatyk: Michał Błażkiewicz, Piotr Soluch, Bartosz Żarkowski, Konrad Miller odbywali staże w Luksemburgu, pracując w firmie informatycznej Cloud Managed Data S.A..

Przebieg praktyk

Staż zawodowy miał na celu umożliwić uczniom rozwijanie wiedzy teoretycznej i  praktycznej, niezbędnej w zawodzie technik informatyk. Do wykonywanych w czasie praktyk obowiązków należało: posługiwanie się sieciowym systemem operacyjnym, dokonywanie instalacji wybranych usług, opanowanie umiejętności obsługi urządzeń sieciowych poprzez poprawną konfigurację adresów IP, DNS, DHCP, charakteryzowanie i definiowanie chmur, opanowanie umiejętności tworzenia i modyfikacji baz danych, opanowanie umiejętności językowych słownictwa technicznego oraz umiejętność pracy w zespole.

Praktyki odbywały się w wymiarze 40 godzin tygodniowo, a uczniom przysługiwały dwa dni wolne w tygodniu. Czterotygodniowy pobyt pozwolił uczestnikom zdobyć ogromne doświadczenie, wiedzę i umiejętności, przyczyniając się do znacznego podniesienia ich  kompetencji zawodowych. W czasie pobytu w Luksemburgu, młodzież chętnie uczestniczyła w zajęciach kulturowo – językowych, które poprowadził Pan Ed Weber. Dzięki nim uczniowie nabrali większej pewności siebie oraz stali się bardziej samodzielni, rozszerzyli także swoją wiedzę dotyczącą historii Luksemburga oraz języka angielskiego.

Przebieg praktyk

Stażyści odbywający staż w Luksemburgu, uczestniczyli w licznych wyjazdach do stolicy, gdzie  mogli podziwiać tarasowo położone miasto wraz z licznymi obwarowaniami miejskimi, architekturę zarówno historyczną, jak i współczesną. Duże wrażenie wśród uczestników praktyk wzbudziły także liczne piękne pałace i obiekty sakralne, wzniesione w  różnych stylach architektonicznych, których w stolicy nie brakuje. Podczas zwiedzania stolicy uczniowie mogli zobaczyć członków rodziny wielkoksiążęcej z panującym obecnie Henrykiem wraz z małżonką Marią Teresą, uczestniczących w tradycyjnej pielgrzymce. W ramach zajęć kulturowo – językowych młodzież, odbywająca staż w Luksemburgu, uczestniczyła także w wycieczce po  zabytkowej starówce stolicy oraz wyjeździe do urokliwego miasteczka Clervaux.

Przebieg praktyk

Uczniowie podziwiali więc opactwo benedyktynów św. Maurycego, W tutejszym zamku oglądali wystawę poświęconą bitwie o Ardeny, muzeum modeli dioram zamków Luksemburga, a także wystawę fotografii wybranych przez Edwarda Steichena – Rodzina człowiecza. W miasteczku oglądali wystawę poświęconą historii Luksemburga w czasie I wojny światowej. Uczniowie zwiedzali także muzeum w Bastogne, miejscowości znanej z uporczywej obrony w czasie II  wojny światowej. Ponadto wraz z opiekunem udali do miasteczka Echternacht, jednego z  najstarych w Luksemburgu, gdzie podziwiali majestatyczną bazylikę, w której spoczywa św.  Willibrord, a także XV – wieczną kamienicę – pałac sprawiedliwości. W czasie wyjazdu do  Vianden, podziwiali majestatyczny zamek, położony wysoko nad urokliwymi okolicami miasteczka. Atrakcją mającą szczególne znaczenia dla uczniów była wizyta w salonie samochodowym Lamborgini, gdzie mogli podziwiać najnowsze i najdroższe auta tej  renomowanej firmy.

Przebieg praktyk

Program praktyk został przygotowany i wdrożony w szkole zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego systemu transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET). Celem systemu jest propagowanie mobilności transnarodowej i dostępu do  uczenia się przez całe życie. Dzięki tej inicjatywie stażyści mogą łatwiej uzyskać uznanie odbytych staży, zdobytych umiejętności oraz wiedzy w innym państwie członkowskim UE.

Przebieg praktyk

Realizacja czterotygodniowego stażu w Luksemburgu była dla uczniów szkoły bardzo ważnym doświadczeniem. Poprzez udział w praktykach zdobyli nowe umiejętności oraz podnieśli swoje kwalifikacje zawodowe i kompetencje językowe. Osiągnęli tym samym wielowymiarowe korzyści: zawodowe, intelektualne, poznawcze i emocjonalne. Dzięki stażom, młodzi ludzie uwierzyli, że mogą podjąć pracę za granicą w firmach branży informatycznej, realizując się  na  polu zawodowym i osobistym. Właściciele i pracownicy firmy wystawili młodzieży świetne referencje i oceny, doceniając tym samym ich trud i zaangażowanie podczas odbytych praktyk.

mgr Marek Bednarz