W dniach 11 – 18 listopada 2019 roku dziesięcioro uczniów i dwoje nauczycieli wzięło udział w przedsięwzięciu pn. „Cyfrowy obywatel w cyfrowym świecie”, w ramach projektu pn. „Ponadnarodowa mobilność uczniów” finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020.

Celem wyjazdu do Velenje w Słowenii było doskonalenie swojej wiedzy i  umiejętności z zakresu skutecznego korzystania z osiągnięć cyfrowych. W Velenje uczniowie wraz z nauczycielami prowadzili zajęcia na temat cyfryzacji społeczeństwa w  Słowenii i w Polsce.

Zajęcia
Zajęcia
Zajęcia

Pobyt rozpoczął się wizytą w jednym z oddziałów zespołu szkół średnich, podczas której mieliśmy okazję zdobyć wiedzę na temat słoweńskiego systemu edukacji. Ponadto gry i  zabawy integracyjne z uczniami ze Słowenii pozwoliły zapoznać się z rówieśnikami i  ze  słoweńską kulturą. Słoweńcy okazali nam ogromną sympatię oraz pokazali, w  jaki  sposób spędzają przerwy.

Zajęcia

W trakcie trwania mobilności poruszaliśmy tematy związane z e – usługami, czyli co możemy dzięki nim zrobić bez wychodzenia z domu. Poznaliśmy m.in. Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP), czyli ogólnopolską platformę teleinformatyczną, służącą do komunikacji obywateli z jednostkami administracji publicznej; Platformę Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) oraz sprawdziliśmy czym jest profil zaufany na stronie obywatel.gov.pl. Wiedza ta okazuje się niezbędna do załatwiania spraw w urzędach.

Zajęcia

Rozmawialiśmy o zastosowaniu innych e – usług oraz ich wpływie na nasze życie. Dowiedzieliśmy się jak świadomie korzystać z Internetu, wykorzystując nie tylko oprogramowanie zabezpieczające, ale też zdrowy rozsądek. Podczas zajęć, podzieleni na  grupy, zaprojektowaliśmy m.in. ulotkę nt. bezpiecznych haseł. Zrealizowaliśmy również kilka ćwiczeń edukacyjnych, tj. quizy wiedzy czy mapy myśli. Przygotowaliśmy dwie ankiety. Pierwsza dotyczyła cyfryzacji społeczeństwa, druga – bezpieczeństwa w sieci. Ankiety zostały wypełnione przez uczniów z Polski i Słowenii. Mogliśmy porównać procesy cyfryzacji w obu krajach oraz zbadać, ile czasu w ciągu dnia uczniowie korzystają z Internetu i czy ich komputer/telefon jest dostatecznie zabezpieczony.

Dodatkowym urozmaiceniem była prezentacja o Polsce, którą przygotowaliśmy naszym koleżankom i kolegom ze Słowenii, aby mogli nas lepiej poznać. Na koniec prezentacji zrobiliśmy e – quiz, sprawdzający wiedzę o Polsce, znakomicie się przy tym bawiąc. Ponadto odwiedziliśmy następny oddział miejscowej szkoły, który był odpowiednikiem polskiego technikum. Dyrektor szkoły Miran Papež, a tym samym koordynator projektu ze strony słoweńskiej, oprowadził nas po profesjonalnie wyposażonych pracowniach, takich jak: pracownie mechatroniki, mechaniki samochodowej, elektrotechniki, robotyki, ekologii. Pracownie te zrobiły na nas ogromne wrażenie. Pokazał nam również dom pasywny, za ponad 500 tys. €, ufundowany przez lokalnych przedsiębiorców.

Zwiedzanie

Zwiedziliśmy muzeum kopalni węgla w północnej części Velenje. Dzięki temu doświadczeniu, poznaliśmy sposoby wydobywania węgla oraz dowiedzieliśmy się w jaki sposób postęp technologiczny pomaga górnikom w ich ciężkiej pracy.

Pod koniec mobilności przeprowadziliśmy dyskusję na temat przyszłości Internetu oraz  warunków rozwoju cyfryzacji, dyskutowaliśmy o nowych odkryciach technologicznych. Pracę zakończyliśmy ewaluacją zrealizowanych działań.

Wyjazd okazał się niezwykle udany i bardzo ciekawy. Wzbogacił nas nie tylko w  wiedzę, ale też nowe doświadczenia. Zdajemy sobie sprawę, że cyfryzacja społeczeństwa daje ogromne korzyści, z których trzeba korzystać, ale w sposób świadomy i odpowiedzialny.

Opiekunami wyjazdu byli Pani Kamila Góra i koordynator projektu Pan Janusz Cezary Salamończyk.

Uczestnicy mobilności:
Natalia Bylewska, Aleksandra Con, Hubert Kwiecień, Paulina Michałowska, Kamil Misiun, Kaja Nowak, Miłosz Parczewski, Damian Ratańczuk, Jakub Woźniak, Maja Zielinkiewicz