W ramach projektu “Game Based Learning For Development Of Problem Solving Skills – Nauczanie oparte na grach w celu rozwijania umiejętności rozwiązywania problemów” Program Erasmus+ Partnerstwa Strategiczne, w dniach 23 – 26 września 2021 r. w Baia Sprie w Rumunii odbyło się drugie międzynarodowe spotkanie w projekcie (TPM). W spotkaniu uczestniczyli delegaci wszystkich partnerów projektu. Z ramienia koordynatora Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Chojnie oddelegowano 4 uczestników oraz 2 uczestników ze Stowarzyszenia Douzelage w Chojnie. W spotkaniu stacjonarnie uczestniczyli partnerzy ze szkoły Selcuklu Mahmut Sami Ramazanoglu Anadolu Imam Hatip Lisesi z Turcji, z przedsiębiorstwa SMART IDEA Igor Razbornik s.p. ze Słowenii, z administracji oświatowej Konya Il Milli Egitim Mudurlugu z Turcji, ze szkoły Epralima – Escola Proffisional do Alto Lima – C.I.P.R.L. z Portugalii oraz gospodarze spotkania ze szkoły Liceul Tehnologic De Transporturi Auto z Rumunii. Ze względu na obostrzenia w Bułgarii, spowodowane pandemią Covid-19, partnerzy z instytucji naukowej Sdrujenie Nauchno-Obrazovatelen Tsenter STEAM uczestniczyli w spotkaniu online.

Uczestnicy projektu GAME

Celem spotkania było podsumowanie dotychczasowych działań w projekcie, ustalenie szczegółowego terminarza pracy oraz spotkań wymiany uczniów, omówienie prac nad Rezultatami Intelektualnymi (IO), omówienie planu upowszechniania wyników projektu w formie strony internetowej projektu oraz platformy eTwinning i omówienie kwestii finansowych związanych z prawidłowym rozliczaniem wydatków w projekcie.

Cezary Salamończyk

Pierwszy dzień rozpoczął się od przemowy koordynatora z ramienia organizacji goszczącej p. Iolandy Sztrelenczuk, która przywitała gości, zaprezentowała swoją szkołę, miejscowość, region oraz tradycje rumuńskie. Następnie zabierali głos: Zastępca Szefa Administracji Oświatowej w Maramures oraz przedstawicielki lokalnych władz samorządowych. Po zakończeniu oficjalnej części uczestnicy przystąpili do realizacji programu spotkania. Podsumowano dotychczasowe mobilności (TPM w Chojnie oraz LTT w Bułgarii), ustalono terminy przyszłych mobilności. W przerwie pomiędzy kolejnymi pracami gospodarze zaprosili uczestników na uroczysty tradycyjny rumuński obiad. Po przerwie ustalono daty zakończenia prac przy Rezultatach Intelektualnych numer 3 i 4.

Uczestnicy projektu GAME

Dzień zakończony został kolacją, w stuletnim domu na świeżym powietrzu, z regionalnymi przysmakami. Gospodarze zaskoczyli gości prezentacją tańców ludowych, do których zostali włączeni wszyscy uczestnicy. Kolejnym niespodziewanym punktem wieczoru był pokaz tradycyjnego garncarstwa, połączony z pamiątkowym podpisem uczestników na wylepionym naczyniu.

Uczestnicy projektu GAME

Drugi dzień rozpoczął się od omówienia przebiegu działań, prac oraz ich rezultatów na platformie eTwinning, następnie omówiono dokumenty finansowe oraz plan upowszechniania działań. Po lunchu i krótkiej przerwie wszystkim uczestnikom zostały uroczyście wręczone certyfikaty udziału w TPM. W poczuciu dobrze wykonanej pracy nad wszystkimi punktami programu oraz pełnego porozumienia w każdej poruszanej kwestii, nastąpiło oficjalne zamknięcie spotkania oraz serdeczne pożegnanie gości przed wyjazdem.

Uczestnicy projektu GAME

Pomimo napiętego programu uczestnicy znaleźli czas na krótką wycieczkę po urokliwej okolicy, zwiedzenie okolicznych atrakcji turystycznych, m.in. Wesołego Cmentarza czy skosztowanie lokalnych smakołyków w okolicznych restauracjach.

Uczestnicy projektu GAME

Alicja Linkiewicz