Po kilkumiesięcznych przygotowaniach w dniach 14–18.03.2022 r. odbyła się  ponadnarodowa mobilność uczniów w ramach przedsięwzięcia pt. „Zdrowie na pierwszym planie”. W przedsięwzięciu wzięło udział 10 uczniów z naszej szkoły pod opieką pedagogów – pani mgr Edyty Daszkiewicz i pana mgra J. Cezarego Salomończyka oraz 12 uczniów szkoły rumuńskiej. Tematem przewodnim spotkań była aktywność fizyczna i formy spędzania wolnego czasu. Wyjazd rozpoczął się od zwiedzenia Bergamo, a dokładniej najstarszej jego części, starówki, uznawanej za jedną z najpiękniejszych we Włoszech. Młodzież spędziła tam około 4 godzin, kosztując włoską pizzę i zachwycając się architekturą miejsca. Po wylądowaniu na lotnisku w Suczawie, uczniowie udali się do swojego hotelu, gdzie w bardzo dobrych warunkach spędzili cały tydzień. Pierwszego dnia grupa rumuńska i polska skupiły się na wspólnej integracji. Tego dnia uczniowie naszej szkoły opowiedzieli swoim zagranicznym kolegom o Polsce oraz przedstawili prezentację, w której pokazali jakie warunki panują w szkole w Chojnie.

Drugiego dnia gospodarze zaprezentowali swoje państwo oraz przedstawili systemem edukacji w Rumunii. Po omówieniu, jak wygląda polski system edukacji, dyskutowano na temat różnic i podobieństw w nauczaniu w obu państwach. Kolejnym tematem tego dnia był wpływ sytuacji pandemicznej na psychikę młodych ludzi w Polsce i na świecie. Zajęcia zakończyły się uroczystym odśpiewaniem hymnów, po którym wszyscy udali się do zmodernizowanego parku nad rzeką przepływającą przez Siret. W parku uczniowie mieli możliwość integracji poprzez gry sportowe. Chętnie grali w tenisa stołowego oraz badmintona, inni mieli możliwość ćwiczenia na siłowni zewnętrznej lub zrelaksowania się na ławkach nad rzeką Siret.

Trzeci dzień rozpoczął się od zaprezentowania wyników ankiety na temat form spędzania wolnego czasu uczniów ZSP w Chojnie, po której odbyła się żywa dyskusja oraz wskazywanie podobieństw pomiędzy młodzieżą w obu krajach. Tego dnia uczniowie z Rumunii przygotowali niezwykle miłą niespodziankę dla dwóch naszych kolegów, którzy obchodzili tego dnia urodziny. Z tej okazji odśpiewano im urodzinowe piosenki w trzech językach – polskim, rumuńskim i angielskim. Polska grupa zapewniła im tradycyjne pasowanie, natomiast zgodnie z rumuńską tradycją, jubilatom wysmarowano twarze ich urodzinowymi tortami. Po urodzinowej przerwie uczniowie wrócili do swoich obowiązków i zaprezentowali rumuńskiej grupie: jak korzystać z platformy internetowej „health education for life”. Dzień zakończono indywidualnym rozwiązywaniem zadań w zeszytach ćwiczeń, przywiezionych przez polskich uczniów, w których znajdowały się zadania dotyczące zdrowego trybu życia, których można użyć na każdym przedmiocie szkolnym.

Czwartego dnia uczniowie stworzyli w grupach mieszanych produkty, w formie quizów i krzyżówek, które zostaną umieszczone na platformie. Przygotowane materiały dotyczą form spędzania wolnego czasu, wpływu aktywności fizycznej na zdrowie, zdrowego trybu życia. Po zakończeniu prac uczniowie udali się na wycieczkę do Suczawicy, gdzie podziwiali, z punktu widokowego, oszałamiający zimowy krajobraz rumuńskich Karpat. Następnym punktem wycieczki był okoliczny Monastyr, który ze względu na unikalne freski został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Uczniowie byli pod wrażeniem wysiłku, którym wykazał się autor, tworząc malowidła umieszczone na ścianach Cerkwii.

Ostatniego, piątego dnia uczniowie testowali przygotowane dzień wcześniej quizy i gry. Następnie odbyło się uroczyste zwieńczenie mobilności i rozdanie certyfikatów dla uczestników projektu. Tego dnia uczniowie obu krajów zagrali pożegnalny mecz w piłkę nożną. Grupa rumuńskich uczniów zorganizowała tego dnia również wycieczkę po Sirecie, dzięki której polscy uczniowie mieli możliwość obejrzenia zabytkowego kamiennego kościoła prawosławnego oraz zabytkowego cmentarza mniejszości żydowskiej. Po wycieczce polscy uczniowie wręczyli na pożegnanie swoim zagranicznym kolegom upominki z Polski.

Wszyscy uczestnicy projektu byli zachwyceni możliwością wzięcia udziału w tego typu projekcie. Poznanie innej kultury, wspólne tworzenie i rozwiązywanie zadań związanych ze  zdrowiem, spędzaniem wolnego czasu, aktywnością fizyczną było dla nich niezwykle fascynującym przeżyciem, a nawiązanie kontaktów z rówieśnikami zza granicy pozwoliło rozwinąć umiejętności językowe, które są niezwykle ważne w dobie globalizacji.

Piotr Podniesiński, kl.2a LO
Oliwia Będzak, kl. 2d LO