W ramach projektu „Od praktyki do pracy” z programu Erasmus+ nauczycielka przedmiotów informatycznych w zawodzie technik informatyk uczestniczyła w kursie ”Introduction to Coding and Robotics with Arduino” („Wprowadzenie do kodowania i robotyki z Arduino”) organizowanym przez Europass Teacher Academy we Florencji. Celem kursu, który odbywał się od 21–26.03.2022 r. i trwał 30 godzin, było doskonalenie umiejętności oraz podwyższenie kwalifikacji zawodowych nauczyciela. Program kursu obejmował podstawy elektroniki, programowanie w języku C++, instalację sterownika Arduino IDE w systemie Windows oraz wykorzystanie metod/funkcji oprogramowania do sterowania podzespołami Arduino.

Zajęcia prowadzone były w małej grupie, obejmującej 9 osób. Grupa składała się z kursantów różnych narodowości, m.in. z Włoch, Hiszpanii, Grecji, Czech czy Węgier.

Na początku prowadzący wyjaśnił podstawy elektroniki, omówił szczegółowo budowę mikrokontrolera ATmega328P oraz w jaki sposób należy wykonać podłączenie do laptopa. Zostały omówione funkcje i metody Arduino, za pomocą których można sterować diodami, sprawdzać stan przycisku przy wykorzystywaniu instrukcji warunkowych. W kolejnych dniach były omówione zasady generowania dźwięków za pomocą buzzera, gdzie każdy uczestnik w sposób praktyczny budował układ z buzzerem i mógł regulować intensywność potencjometrem.

Najwięcej radości sprawiło uczestnikom poznanie serwomechanizmów. Serwomechanizm to silnik z przekładnią obracającą się o zadany kąt, zazwyczaj w zakresie od 0 do 180 stopni, zasilany najczęściej napięciem 4,8 V. Każdy mógł go przetestować na swojej płytce Arduino i choć na początku nie było łatwo, to satysfakcja z wykonanego w rezultacie zadania była duża. Ostatniego dnia cały zespół został podzielony na grupy i każda z grup pracowała nad budową „własnego samochodu”, który wykonywał różne zadania, związane z poruszaniem się, wydawaniem dźwięków i zatrzymywaniem się w określonej odległości od napotkanej przeszkody. Praca nad zadaniem nie była łatwa, ale wszyscy uczestnicy doskonale sobie poradzili. Podczas zajęć cały czas byliśmy aktywizowani poprzez różne ćwiczenia i zadania do wykonania.

Potwierdzeniem udziału w kursie jest otrzymanie zaświadczenia o jego ukończeniu.

W programie były zaplanowane wycieczki z przewodnikiem po Florencji, odwiedzenie średniowiecznego Monteriggioni oraz zwiedzanie pobliskiej winnicy w regionie Chianti. Florencja zachwyca przepięknymi zabytkami, począwszy od Katedry Santa Maria del Fiore, skończywszy na zachwycającej galerii sztuki Uffizi. Kurs, w otoczeniu przepięknej architektury, okazał się niezwykłym doświadczeniem i pozwolił przełamać barierę językową oraz uwierzyć we własne możliwości. Był okazją do nawiązania nowych znajomości i wymiany doświadczeń zawodowych.

mgr Kamila Góra