W dniach od 25 kwietnia do 22 maja 2022 roku trzynaścioro uczniów Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Chojnie, kształcących się w zawodzie technik budownictwa, technik informatyk, technik hotelarstwa oraz technik żywienia i usług gastronomicznych, realizowało praktykę zawodową w Marsaskali na Malcie. Realizacja staży zagranicznych była możliwa dzięki uczestnictwu szkoły w kolejnym już projekcie mobilności zawodowej pt. „Od praktyki do pracy”, w ramach programu Erasmus+, którego celem jest zwiększenie szans absolwentów Technikum Zawodowego oraz Technikum Budowlanego na europejskim rynku pracy.

Staże zagraniczne Malta

Przed przystąpieniem do praktyk, uczniowie, w celu ułatwienia adaptacji w nowym środowisku odbyli przygotowanie kulturowe, uczestniczyli w warsztatach z psychologiem, pedagogiem i policjantem oraz ukończyli kurs języka angielskiego na platformie językowej OLS. Uczennice kształcące się w technik hotelarstwa oraz technik żywienia i usług gastronomicznych realizowały swoje praktyki w hotelu Sensi, hotelu Cerviola oraz restauracjach Beanos, Legends oraz Taninu.

Uczniowie kształcący się w zawodzie technik budownictwa odbywali praktykę zawodową w firmie budowlanej Bilom Construction Ltd, natomiast uczniowie o kierunku technik informatyk realizowali swoją praktykę w firmie informatycznej TCTC w miejscowościach Paola oraz Naxxar. Staże odbywały się w wymiarze 40 godzin, przez 5 dni w tygodniu.

Staże zagraniczne Malta

Celem stażu było pogłębienie przez uczniów wiadomości teoretycznych, rozwijanie umiejętności praktycznych oraz zapoznanie z wymaganiami obowiązującymi na europejskim rynku pracy, które są niezbędne w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych, technik informatyk oraz technik budownictwa. Uczennice w restauracjach i hotelach były odpowiedzialne za utrzymywanie czystości i porządku, kompleksową obsługę gości, w tym przygotowywanie sal restauracyjnych poprzez nakrywanie do stołu zastawy stołowej do rodzaju posiłków, obsługę recepcji, doskonalenie umiejętności z zakresu obsługi gości, a także kulturę zachowania oraz komunikację w języku angielskim.

Staże zagraniczne Malta

Uczniowie w zawodzie technik informatyk zajmowali się działalnością z zakresu administracji serwerów, tworzenia kabli połączeniowych, stron internetowych oraz konfiguracji urządzeń sieciowych. Ważnym aspektem podczas praktyk była komunikacja i kooperacja z pracownikami firmy.

W firmie budowlanej Bilom uczniowie ćwiczyli i wykonywali takie działania jak: przygotowywanie podłoża, przygotowywanie zbrojenia, przygotowanie szalunków fundamentowych, przygotowywanie zaprawy cementowo-wapiennej czy przygotowywanie podłoża do wykonania wylewki cementowej a także prace porządkowe. Niezwykle ważnym aspektem realizacji praktyk zagranicznym była możliwość zwiedzania wyspy.

Staże zagraniczne Malta

W czasie wolnym stażyści zobaczyli wiele atrakcyjnych miejsc turystycznych na Malcie, zwiedzili stolicę państwa Vallettę, w której znajduje się ponad 310 zabytków, co skutkowało wpisaniem całego miasta na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO. Zobaczyli Błękitną Grotę (Blue Grotto) położoną nad brzegiem urwistego wybrzeża w pobliżu miejscowości Żurrieq, Marsaxlokk wieś rybacką, w której można podziwiać jeden z najbardziej malowniczych krajobrazów na wyspie. Uczniowie zwiedzili także Mdinę dawną stolicę Malty, gdzie mogli też zobaczyć gotową scenerię do kręconego filmu poświęconego Napoleonowi, którego reżyserem jest Ridley Scott. Uczestniczyli także w odbywającym się corocznie w Marsaskali, bardzo widowiskowym i efektownym, międzynarodowym festiwalu fajerwerków. Ponadto zwiedzali także Crafts Village, miejsce gdzie ręcznie wykonuję się piękne przedmioty szklane.

Staże zagraniczne Malta

Podczas czterotygodniowej praktyki uczniowie zdobyli ogromne doświadczenie, wiedzę i umiejętności, podnosząc kwalifikacje zawodowe. Nauka języka, a tym samym coraz większa jego znajomość sprawiły, że byli coraz bardziej pewni siebie i samodzielni. Pracodawcy docenili trud i zaangażowanie uczniów, wystawiając im świetne referencje i oceny ze stażu. Uczniowie zdobyli nowe umiejętności, podnieśli kwalifikacje zawodowe, kompetencje językowe i wielokulturowe. Osiągnęli wielowymiarowe korzyści: zawodowe, intelektualne, poznawcze, jak też i emocjonalne.