W dniach od 16 do 23 października 2022 r., w ramach projektu ,,Ponadnarodowa mobilność uczniów’’, finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, dziesięcioro uczniów i dwoje nauczycieli wzięło udział w przedsięwzięciu ,,Klimat na pierwszym planie’’ w miejscowości Arcos de Valdevez w Portugalii. Miejscowość jest położona na północny – wschód od Lizbony. Celem przedsięwzięcia jest zapoznanie z zagrożeniami klimatycznymi występującymi globalnie i lokalnie.
Wizyta w Portugalii rozpoczęła się od spotkania z koordynatorem projektu, który przedstawił partnerską szkołę i uczestników projektu. Następnie odbyły się zajęcia integracyjne, podczas których uczestnicy projektu, z Polski i z Portugalii, nawiązali bardzo szybko nowe znajomości. Młodzież z Polski przygotowała prezentację o Polsce i o ZSP w Chojnie, a po niej quiz, sprawdzający wiadomości o naszej ojczyźnie. Polska strona przedstawiła również zagadnienia zmian klimatycznych na podstawie polskiej literatury i filmu oraz zapoznała młodzież z Portugalii z systemem edukacji w Polsce. Kolejnym działaniem było przeprowadzenie ankiet na temat zmian klimatycznych w Portugalii i w Polsce. Wyniki ankiety zostały zaprezentowane wszystkim uczestnikom projektu, którzy w grupach pracowali nad różnicami i podobieństwami zagrożeń klimatycznych w naszych krajach. Opracowano metody zapobiegania zagrożeniom, sposoby wpłynięcia na rząd, aby przystąpił do działania w sprawie ochrony klimatu. Przygotowano listę działań chroniących klimat.
W ramach zajęć kulturowych, strona polska przedstawiła filmik o najważniejszych polskich słowach. Młodzież z Portugalii miała okazję spróbować również polskich słodyczy. Podczas wspólnej gry, partnerzy projektu sprawdzili, jak duże oddziaływanie na społeczeństwo mają „fake newsy”. Wiodącymi w tej grze była młodzież z Polski, która wskazywała sposoby ich rozpoznawania. Na koniec zajęć, międzynarodowe grupy wykonały plakaty o tematyce proekologicznej, które zostały umieszczone w przestrzeni publicznej przed szkołą. Po zajęciach odbył się uroczysty obiad z dyrektorem szkoły.
Uczestnicy projektu mieli okazję zwiedzić miasteczko Arcos de Valdevez. Zwiedzanie rozpoczęto od Himalaya Creativity Workshop – przestrzeni poświęconej postaci i spuściźnie jednego z największych portugalskich naukowców i wizjonerów przełomu XIX i XX wieku. Młodzież obejrzała wystawę minerałów, planetarium, wzięła udział w warsztatach i doświadczeniach naukowych.
W niewielkiej miejscowości Ponte da Barca znajduje się filia partnerskiej szkoły, w której kształcą się przyszli fryzjerzy, farmaceuci, informatycy i elektrycy. Uczestnicy mobilności obejrzeli makiety ekologiczne, wykonane na zajęciach technicznych przez młodzież tej szkoły. Celem stworzenia tych makiet było zwrócenie uwagi społeczeństwa na zagrożenia i zmiany klimatyczne w skali światowej oraz wskazanie sposobów wykorzystania złóż naturalnych do produkcji energii elektrycznej. Makiety były zjawiskowe i wykonane z pomysłem. Grupa z Polski miała okazję zwiedzić miejscowość o nazwie Braga, porównywalną do Szczecina. Udali się do Sanktuarium Bom Jezus do Monte, wybudowanego przez architekta Carlosa Amarante w stylu neoklasycystycznym, do którego prowadzą słynne schody, w kształcie zygzaka, dedykowane pięciu zmysłom. Zobaczyli budynek Palácio do Raio, obłożony niebieskimi kafelkami z niebieskimi drzwiami, Ogród Santa Barbara oraz główny punkt miasta – Praça da Republica – do którego prowadzą prawie wszystkie ścieżki i drogi w Bradze.
Kolejnym, drugim co do wielkości miastem w Portugalii, które odwiedzili uczestnicy przedsięwzięcia, było Porto. Młodzież zwiedziła rynek starego miasta, bibliotekę, która była inspiracją do napisania ,,Harrego Pottera’’, dworzec São bento, którego fasadę zdobi ponad 20 tysięcy płytek z różnymi wzorami oraz główny plac Praça da Liberdade (plac wolności). Gospodarze przedsięwzięcia przygotowali również wycieczkę do Viana do Costelo, miasta nad Oceanem Atlantyckim, które wyróżnia zabytkowe centrum, a poza nim na szczycie Monte de Santa Luzia – imponujące Diecezjalne Sanktuarium Najświętszego Serca Jezusowego.
Efektem końcowym współpracy z Portugalczykami było stworzenie prezentacji działań przedsięwzięcia oraz ewaluacja projektu w Epralima – Escola Profissional do Alto Lima.
Antonina Łętowska, kl. 1 a LO
Paulina Frąk, kl. 1 PI