W terminie od 14 do 20 kwietnia 2024 r., dziewięcioosobowa grupa uczniów z naszej szkoły, wraz z nauczycielami, wzięła udział w wyjeździe do Konyi, zlokalizowanej w centralnej części Turcji, aby wraz z uczniami z Rumunii, Węgier i Turcji, poszerzyć swoją wiedzę na temat doradztwa zawodowego. Spotkanie partnerów odbyło się w ramach  projektu „Career Counselling Practical Approach – Praktyczne podejście do doradztwa zawodowego”, z programu Erasmus+. W niedzielę 14 kwietnia, o godzinie 6:10, stawiliśmy się na zbiórce, aby udać się do Berlina. Z Berlina, z przesiadką w Istambule, dotarliśmy do Konyi.

Poniedziałek rozpoczęliśmy śniadaniem w hotelu. Następnie, o godz. 9:30 udaliśmy się do sali konferencyjnej, aby rozpocząć zajęcia. Powitał nas Emrah – uczestnik projektu z Turcji, który przedstawił plan na najbliższy tydzień oraz cele naszego spotkania. Naszą pierwszą aktywnością był Energizer – zabawa, która polegała na tańczeniu do muzyki, aż do momentu jej zatrzymania, wtedy stawaliśmy naprzeciw wybranej osoby, aby poznać jej imię oraz datę urodzenia. Miało to na celu poznanie uczestników projektu z innych krajów. Następnie, pracując w grupach składających się z przedstawicieli danego kraju, wykonywaliśmy plakaty na temat naszych oczekiwań dotyczących wyjazdu. Pierwszego dnia przedstawialiśmy również  prezentacje na temat instytucji partnerskich.

Następnie, już w grupach międzynarodowych, rywalizowaliśmy w grze miejskiej. Gra miejska polegała na szukaniu miejsc, na podstawie opisu i wykonywaniu zdjęć, co pozwalało na przejście do kolejnej lokalizacji. Rozgrywka umożliwiła poznanie architektury Konyi oraz integrację z uczestnikami projektu z innych krajów. Po zakończeniu gry, odbyło się krótkie podsumowanie, podczas którego wyłoniono zwycięzców. Otrzymali oni nagrody w postaci tureckich słodyczy.

We wtorek, o godzinie 9:00, udaliśmy się do szkoły, do której uczęszczali uczniowie, członkowie projektu z Turcji. Najpierw została nam przedstawiona prezentacja na temat szkoły, a następnie wzięliśmy udział w karaoke, w którym każdy kraj przedstawiał jedną z najpopularniejszych piosenek danej narodowości. Po tych zajęciach zostaliśmy oprowadzeni po szkole, poznaliśmy także sposób nauczania w Turcji. Mieliśmy również okazję uczestniczyć w lekcji z wybranego przez nas przedmiotu. Po obiedzie w szkolnej stołówce, obserwowaliśmy proces tworzenia tradycyjnych obrazów malowanych na wodzie. Mogliśmy także spróbować naszych sił w strzelaniu z łuku oraz rzeźbieniu w drewnie. Po wyczerpującym lecz satysfakcjonującym dniu, udaliśmy się do hotelu. Po odpoczynku, przyszedł czas na kolację i skosztowanie kolejnych przysmaków kuchni tureckiej. W środę 17 kwietnia, od godziny 9.30 do 12.30, mieliśmy wspólne zajęcia dotyczące kariery zawodowej. Tego dnia przeprowadziliśmy Energizer oraz koordynowaliśmy pracę w grupach, na temat: „Mapowanie ścieżek kariery”. Po zajęciach, wszyscy wybraliśmy się na wspólny lunch, na którym po raz kolejny mieliśmy możliwość spróbowania tradycyjnych tureckich dań.

W czwartek 18 kwietnia, z samego rana, bo już o godzinie 6.00, razem z innymi grupami wybraliśmy się na wycieczkę do Kapadocji, historycznej krainy w środkowej Turcji, w  centralnej części Antalii, znanej przede wszystkim z charakterystycznych form tufowych, tworzących „księżycowy” krajobraz oraz z domów i kościołów, wykutych w tych wulkanicznych skałach. Wycieczka została zorganizowana, aby pokazać uczniom różnorodne możliwości kariery w sektorach turystyki i dziedzictwa kulturowego, wykorzystując Kapadocję jako studium przypadku. Po długiej podróży, dotarliśmy do pierwszej lokalizacji, jaką były skamieniałości, kształtem przypominające grzyby, tzw. „Grzyby Kamienne”.

Następnie odwiedziliśmy miejsce, w którym ręcznie wyrabia się porcelanę. Przedstawiciel naszej grupy, miał okazję spróbować tej sztuki własnoręcznie. Po zakupie pamiątek, udaliśmy się do kolejnego przepięknego miejsca, którym było podziemne miasto. Poznaliśmy historię tego miejsca oraz dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek na temat życia tamtejszej ludności. Następnym przystankiem naszej wycieczki, była tzw. Dolina Miłości. Oprócz pięknych widoków, mogliśmy również podziwiać zwierzęta, m.in. wielbłądy i kucyki oraz skosztować soków ze świeżych owoców. Następnie udaliśmy się do sklepu jubilerskiego, gdzie poznaliśmy jego historię oraz sposób tworzenia biżuterii. Ostatnim punktem programu, była tradycyjna turecka kolacja, po której udaliśmy się z powrotem do Konyi. W piątek 19 kwietnia, odbyły się nasze ostatnie wspólne zajęcia, na których nasza grupa miała za zadanie stworzyć plakat podsumowujący cały wyjazd. Również tego dnia, grupa nauczycieli ze Słowenii, przeprowadziła ćwiczenia mające na celu przygotowanie nas do rozmowy kwalifikacyjnej w przyszłości.

Po ostatnim wspólnym lunchu, mieliśmy czas wolny, więc postanowiliśmy wybrać się na zakupy. O godzinie 18.00, wszyscy wybraliśmy się na kolację, na której odbyło się wręczenie certyfikatów. Po kolacji udaliśmy się na tradycyjny turecki obrzęd religijny, który polegał na tańcu zakonu derwiszów przy akompaniamencie muzyki. Jest to zakon muzułmański, powstały w XIII wieku w Turcji. Inspiracją do powstania zakonu, była mistyczna poezja Rumiego, zmarłego w XIII wieku w Konyi. Charakterystyczną cechą uczestników tego zakonu, jest medytacja w ruchu, w postaci szeregu figur “tanecznych”, z których najbardziej widowiskowym, jest umiejętność szybkiego wirowania. Po wspaniałym występie, pożegnaliśmy się z organizatorami oraz naszymi zagranicznymi kolegami i udaliśmy się do hotelu. W sobotę 20 kwietnia, o godzinie 6.00 udaliśmy się na lotnisko. Po godzinnym locie do Istambułu, przesiedliśmy się do samolotu zmierzającego do Berlina, a następnie busami wróciliśmy do Chojny. Na spotkaniu w Turcji poznaliśmy wielu wspaniałych ludzi, poszerzyliśmy swoją wiedzę na temat świadomego wyboru zawodu, a także zagłębiliśmy się w turecką kulturę, zwyczaje oraz kuchnię.

 Martyna Szczepankiewicz, Amelia Przybylska – uczennice 3d LO